tillägg till sexualundervisning,

Jag kan inte säga vad alla har fått för sexualundervisning, men jag vet att den överlag är dåligt upplagd, bryter mot skolreglerna och oftast är något som lärarna bara vill ha överstökat.

Bara för att ta en ännu ett exempel från min egna undervisning. Vi tjejer fick sitta tillsammans med skolsköterskan och se på olika pungkulor i plast, för att typ följa kukbärarnas utveckling?


Och jag kan knappast tänka mig att det finns något motsvarande för att förklara hur fittor funkar eller ser ut? Kan knappast föreställa mig att att samma skolsköterska sa något så viktigt och enkelt som att blygläpparna ser olika ut, vissa hänger lite och är större än den andra, att de inre kan vara större än de yttre och att de har olika färger. En sådan enkel meningen sa hon inte till oss fittbärare heller.



ps. du får ett längre svar sen, för du har lite vettiga åsikter.
1 kommentar
Emma Estevez

Hur bryter undervisningen mot skolreglerna?



Jag tycker inte att skolsköterskan ska inte bedriva undervisning, det är lärarnas jobb. Hade ni ingen frågelåda förresten?

Vi fick se både det ena och det andra, plastmodeller av båda könsorganen, tecknad film och en jäkla massa bilder på könssjukdomar. Att människor har olika form, storlek och utseende på kuk såväl som fitta lär sig nog de flesta i duschen efter gympan.



Jag tror att eftersom vi lever i en så pass öppen kultur, så kan vi som är uppvuxna i svensk familj ofta det mesta om sex och samlevnad. Fast jag tycker fortfarande att det är en viktig del av undervisningen, speciellt för människor, och i synnerhet kvinnor, från andra kulturer där sex är väldigt tabu.

Vi var ju pionjärer på det här området i Sverige och jag tippar att vi fortfarande ligger i framkant när det kommer till sexualundervisning.



ps. jag vill inte vara en besserwisser, men det stavas blygDläppar.