kontrast.

Sitter på tuben in mot söder, jag läser och runt mig slår sig en familj ner. Mamman tar direkt upp en bok och de guldiga sidorna får mig att rycka till. Bibeln står korrekt tryckt på framsidan i guld och sticker ut från den svarta bakgrunden. Jag läser Klinisk Sexologi av Preben Hertoft, en fantastisk faktabok från 1977. Kontrasten är total och jag kommer på mig själv med att förstiktigt smyga ner boken i väskan utan att familjen ska hinna se. Hon påpekar att detta när någon form av nytryck och att texten inte är formaterad i spalter som i deras andra biblar de har hemma, men att det inte gör något för det är ju ändå samma text. Sekunderna innan hade jag noggrant studerat anatomiska bilder på en erigerad penis och fantiserat om hans håriga bröstkorg - för att istället kastas in i en diskussion om upplägget i Bibeln...

0 kommentarer