pokerface kanske inte alltid är en dum idé?

Imorrn ska jag äntligen till vårdcentralen och kolla upp min kalvsylta till hals, skulle först till Cityakuten med den enkla anledningen att jag inte hittar i min egen stad... Men fina syster googlade fram ett ställe, som låg ett kvarter från där jag är nu. Ibland dör jag på mig själv.

Och ja, jag är redan nervös. För ni vet det här med att tekniken går framåt, på ett enda klick kan alla från tandläkare, sjuksystrar till ortopeder klicka fram att jag haft hepatit c. Och det stör inte mig alls att jag varit sjuk i det, utan det som stör mig är när andra stör sig.
- Att jag måste käfta om att jag haft en infektionssjukdom som "människor som ser ut som jag eller är som jag inte kan ha". Att jag måste käfta om att jag visst varit sjuk, och att jag nu blivit frisk eller att det är rätt journal.


Är det något som samtliga läkare, sjuksköterskor, vårdpersonal och apotekspersonal i detta land borde jobba på så är det pokerface. Att inte göra stora ögon när de ser mina senaste uthämtade mediciner, eller flämta fram att de minsann måste gått in i fel journal när de ser min historik. Eller kanske värst, skrattar åt mig när jag säger att jag har/haft Hepatit c.


C - Hej jag heter Caro Wikbro, här är mitt personnummer.
X - Ja absolut, ska bara klicka fram din journal så ska vi se...
klick klick klick klick.
X - Åh nej!! Åh, men jag måste gått in på fel!! För här står det ju nått om Hep. Nej oj. Jag har gått in fel.
C - Nej. Det är rätt. Och det är min journal du tittar i.
X- Men det står ju? Nej det måste blivit fel? Men personnumret stämmer ju överrens... Nej nu vet jag inte...
C - Nej, det är för att det är jag. Det är min journal och jag har haft Hepatit C. Läs nu istället det jag ringer för att prata om och inte det som har hänt.
0 kommentarer