rosa produkter.

Finns det någon som undgått att det är oktober? Numera känner jag främst igen det på att staden är pyntad i rosa, och att det är bröstcancerfondens månad.

Och i år går företagen tydligen steget längre och lanserar kollektioner med Rosa produkter. Typ köp en rattmuff för 49kr och 9kr går till bröstcancerfonden.



Nja, jag vet inte vad jag tycker. Jag älskar att det läggs fokus på denna sjukdom så varje år tar människor från familjer och vänner, men måste det göras till ett reklamjippo? Är det jag som är trångsynt eller är det bara hos mig det kniper till när företagen tar ut mer än hälften till sig själva och en liten del bara går till det rätta, dvs bröstcancerfonden? (jag fattar att det kostar att tillverka sakerna och att dom som gör det också ska ha lön, men ändå?)


Och så tänker jag kring alla saker och prylar som säljs för att stödja, är det ens saker som behövs? Eller tänker folk att "amen jag behöver ändå en ny skurmopp så då kan jag lägga på en tia och ha ett rent samvete i några veckor tills novemeber kommer..." ? och så får de liksom en ny pryl samtidigt som de känner att de gör något gott för samhället?

Och jag tänker lite kring det där med om det inte fanns några rosa produkter, skulle de komma in lika mycket pengar då? Krävs det att en så allvarlig och viktig sak som bröstcancerfonden rider med i matrialismens vågor för att det ska gå med vinst?

För ibland när jag ser de där rosa banden knyter det sig i magen och ibland känns det som att det främst är männskor som utåt sätt vill visa att de är goda och stödjer något viktigt, och lite i andra hand faktiskt stödjer det.

0 kommentarer