sneak peak

Detta mina vänner, är en del av resultatet från en av kurserna jag pluggar. Det är jag och en hög med teologistudenter. Så ja, jag känner mig som ett svart får. Men det är den kurs jag hitills lärt mig mest i och det är intressant att få lära sig från flera olika vinklar än de jag vanligtvis är van vid. 


tillit och risktagande
av Carolina Wikbro Carlén - tisdag, 25 oktober 2011, 16:09
 

Jag anser att det finns flera olika värden som kan anses viktiga i en sexuell relation, men att dessa värden varierar beroende på vilken typ av relation två människor har. Men några värden som är centrala oavsett typ av relation är enligt mig respekt och egenskapen att kunna lyssna och kommunicera med varandra. Med respekt menar jag både att ha respekt för personen som en har relationen med men även att ha respekt för en själv och ens egna tankar, åsikter och känslor. Att kunna lyssna och kommunicera ser jag som en grundprincip för att en sexuell relation ska kunna fungera oavsett om det är något tillfälligt eller även en kärleksrelation.

De värden som jag anser att Lundberg och Kurtén lyfte fram starkast var tillit/förtroende, något som jag kopplar främst till deras avsnitt om ungdomar och val av preventivmedel. Det går att applicera detta på flera olika sätt, men jag binder detta samman främst till att ungdomar dels idag har flera olika sexpartners och flera olika sexuella praktiker – där tillit och förtroende både kan vara en fördel samt nackdel. Dels är de mer öppna för homosexualitet, har fler sexpartners och kan ha sexuella relationer där kärleken eller barnalstring inte är det centrala. Men det har även resulterat i att könssjukdomar ökat mer. Lösningen på detta är enligt mig en dialog där budskapet om att skydda sig själv mot både sjukdomar och oönskad graviditet är något som borde vara jämlikt med att känna tillit för ens sexpartners.

Vad de gäller de egenskaper jag anser som viktiga kan jag dock inte finna mycket stöd för i texten. Något som jag anser mycket konstigt, då de borde vara centrala i denna typ av diskussion. 



ps. språket. Jag dör på mig själv, läste om det nyss och det känns så vuxet, så teologiskt, så studentigt. Men det gick hem hos de andra. Pjuuh.

0 kommentarer