en not wanted framtidsvision.

Jag hade en riktigt obehaglig dröm inatt, det hade införts en ny grej på facebook, som innebar att under ens namn bland all info stod det även sjukdomstatus. Tex. Pelle Johansson pratar svenska och engelska, jobbar på ica och hade i juli 2011 klamydia.

Så min sida stod det att jag hade haft Hepatit C men varit friskförklarad sedan feb 2010.
- och denna info fanns på allas sidor!


Så jävla obehaglig dröm och jag vaknade med magknip. Och det blev ännu värre när jag kom på de lagar vi har som gör att det är såhär de vill att samhället ska fungera. Så som smittskyddslagen är idag ligger allt ansvar på den som är sjuk, och inget alls på den som är frisk. Dvs, när jag hade hepatit C var det min lagliga uppgift att uppge för alla jag skulle ingå någon form av sexuell relation om min status. Medan personen jag skulle ligga med hade inga krav på sig alls.


Vilket gör att det till viss del är som i min dröm, förutom att facebook ännu inte fått tillstånd att hänga ut alla dessa detaljer... Jag tycker själv att detta upplägg är helt åt helvete. Enligt mig borde lagen innebära att det är bådas ansvar och båda (eller de som är med, kan ju även vara flera än två) har samma skyldighet att ta reda på och berätta ens status. Allt ska inte bara ligga på den som är sjuk.
6 kommentarer
Jessica - En flicka som är stark

men usch vad hemskt och sjukt! En riktig mardröm!

Anonym

hur har din dag vart? :)

kram, http://hannalovisasol.blogg.se

Jenny

Var med och tävla om ett smycke från Smyckenby

http://jennyvuongs.blogg.se/2011/september/tavling-vinn-smycke-fran-smyckenbyse.html



Kram Jenny

Johanna

häärligt blogg å härliga bilder :D lust att följas på bloglovin?

sarastille

Hej! :) hoppas allt är bra med dig, och att du får en bra helg ♥

Julia Lahti

Frääsch bloggg du har! Har du bloglovin? Lust att göra ett prenumerations-byte? ;)