kvinnan har inte mindre sexualdrift!

Jag pluggar ju som sagt en kurs hos Uppsalas teologiska fakultet, "Sex för guds skull. Om sexualitet och religion."
- och jag vet inte varför mina kurskompisar läser denna kurs, jag läser den för att jag kan mycket om sexualitet och nada om religion (mer än mina fördomar), så jag tänkte att det kunde vara en fin idé att liksom kunna kombinera dessa gigantiska ämnen som har jäkligt mycket att göra med varandra. 

Men när jag läser igenom mina kursares uppsatser har minst varannan jäkel dragit slutsatsen att "kvinnan har mindre sexualdrift för att den nämns mindre eller för att det var mannen som styrde..."

Va? Jag vet liksom inte om dom är med i den riktiga världen och är medvetna om patriarkatet? Att kvinnans sexualitet till viss del är förtryckt även idag? Och att män rent generellt har mer makt? Men att det liksom inte hänger ihop med om kvinnor vill ligga mindre än män. 


Kvinnans sexualitet har alltid varit nonchalerad, minimaliserad, neglegerad, censurerad - och är det även idag. När jag är ute och pratar om sex med ungdomar brukar jag nämna att kvinnan fick sin sexualitet erkänd på 70talet. Alltså 1970! Och fram till dess har den i princip varit icke existerande, nedvärderad, nedtryckt, hora vs madonna-komplexet, ignorerad eller liknats vid hysteri.

Äsch, jag vet inte. Men det känns bara så jävla enkelt att dra allt över en kant och benämna en hel revolution med att kvinnan helt enkelt har mindre sexualdrift, när det egentligen handlar om maktförhållanden och förtryck. Och det blir så enkelt att bara säga att männen vill knulla mer än kvinnor.


Gud, är det här planen, att jag ska läxa upp vilsna och blinda människor och få dom att fatta lite mer om vad som händer och sker? Var det därför jag kom in som reserv en vecka innan kursstart?
0 kommentarer