ma´am eller lady?

X - Well hello there Ma´am, where is the touristinformation?

Inte för att jag är överdrivet orienterad i den engelska terminologin, men är inte det något en säger till lite äldre kvinnor? Jag tänker krigsfruar, änkor, hemmagjord äppelpaj och rutiga förkläden - ungefär inget som stämmer in på mig.

En kvinna står och letar efter sitt stämpelkort och läser högt upp vad det är för några:
Y - Bensinkort neeej, kattsand - nej det tar ju inte du emot! Hihi!
X -No sorry, you are in a bookshop now! (säger en annan kund) So that card will not work here!
Y - Hihi well I know! But you know it´s hard to find mellan alla kort i plånkan!
X - Well, you have a really nice day my ladies! (och låter som Hugh Grant!)

Varpå damen börjar tokfnissa, blir helt röd och blir så exalterad att hon glömmer bort att betala! När jag påpekar detta så fnissar hon ännu mer och får slutligen fram att det inte är så ofta en blir kallad Lady av främmande herrar...


Lady, är det kanske i åldrarna 20-40? Känner att jag får lite ålderskris av att bli kallad så olika titlar. Jag ser ju mig själv som en tant instängd i en 17 år gammal kropp...
0 kommentarer