minns du detta?

Minns du min första redovisning på THG? Jag minns att jag var så jävla nervös, mycket inför att jag skulle prata inför hela klassen + alla föräldrar, men allra mest för att du inte skulle komma. Att du glömt bort ännu en sak. Eller att du skulle störta in i blåställ och metallsmuts på kinderna. Så medan tjejerna läste sina texter för trettiofjärde gången den dagen så spanade jag i fönstret efter din lastbil. När det var 7 minuter kvar ringde du och du hade bytt om, hann ta en kopp kaffe, hälsa på samtliga lärare och sätta dig innan det var dags.

Minns du efteråt, när nästan alla elever och lärare hade gått hem, och vi av någon anledning var kvar? Det var du och jag, HT och en del lärare. Tystnaden hängde som ett täcke och vi kunde höra klockorna ticka.
- det är då du börjar rota i din jackficka, tar fram en 12cm lång skruv som du glatt visar för mina lärare Nämen titta vad jag har här! Jo ni förstår att det var så roligt för jag var utomlands förra veckan och då åkte jag fast i tullen. Och då var det den här lilla rackaren som jag glömt kvar i jackan! Så den fick jag ju plocka ut och visa! Titta va, den har sådana här ränder för att kunna göra bättre hål och bla bla bla.

Och jag minns mina lärare som tittade från mig till dig, från dig till mig och inte riktigt vad dom skulle säga. Och jag minns hur HT liksom försökte bli osynliga och slippa detta pinsamma. Och jag minns hur jag stod där och tänkte för mig själv: Herre min gud, är det från honom jag fått hälften av mina gener? Hur fan ska mitt liv bli?!



Det är så mycket som jag inte vet om du minns längre, och det är så mycket som jag knappt minns. Som jag förträngt eller bara sett som oväsentligt och raderat. Men jag vill minnas, jag vill ha kvar så mycket som möjligt av dig. Jag skulle vilja göra en Dumbledore och dra ut alla minnen av dig och lägga i en ask, som jag skulle kunna ta fram när jag känner för det. Jag vill inte glömma något mer som har med dig att göra.
0 kommentarer