1:5 - får jag bestämma åt andra?

"Om jag tycker det är äckligt när min kille har hår på pungen, får jag säga till då?"
"Jag vill inte ge oralsex med massa hår där!"
"Tjejer ska inte ha hår! Det är äckligt!"
"Min snubbe struntar i att det fastnar saker i håret..."
"Jag gillar inte hår, varken på mig själv eller på någon annan."


Citaten ovan är vanligt förekommande i de mail jag får och det gemensamma är att en person inte vill att ens partner/person den ligger med ska ha hår i olika utsträckningar kring könet. Får en vara med och bestämma sånt?

Nja, är nog mitt svar. Det är alltid en själv som ska bestämma hur en vill att ens kropp ska se och vad en vill göra med sig själv. Men vid situationer som mer handlar om att det fastnar blod, sperma, bajs och annat i håret - handlar det snarare om hygien än om hår...

Samtidigt som en absolut kan ha en preferens och föredra en sak framför en annan, absolut. Men jag tycker samtidigt det är viktigt att ifrågasätta sig själv - varför tycker jag att det är bättre än något annat? Varför vill jag att det ska vara renrakat än hårigt?
- lenare?
- fräschare?
- mindre risk att slicka i sig någon form av vätska som går bort med vanligt ljummet vatten?
- mindre stickigt?
- det ska vara så?
- på porrfilm är det alltid rakat?
- jag tycker bara det är trevligare?


Ifrågasätt dig själv och få fram varför det är viktigt  att vilja ändra en annan människas val. Gäller både om en skulle föredra mer hår, ansat, mönster, stickigt eller helt renrakat. Är det en viktig fråga för dig, försök få fram dina argument på ett bra sätt. Men kom ihåg, du ska alltid respektera den andra människans val - på samma sätt som andra människor ska respektera ditt val.

0 kommentarer