subvention på p-piller

Någon som är bra på det? Har försökt få reda på detta, men apotekspersonalen tycks inte vara bra på just detta område. Det enda jag får förklarat är att staten inte längre subventionerar just den sorten jag äter dagligen (neovletta 28) och att de nu kostar 270 istället för 60 kr för ett år. 
 
Att det är staten som står för subventionen har jag förstått, men vilka är det som bestämmer över detta? Politiker? Jury? Vilka är det som klubbar igenom att p-pillrena ska chockhöjas? Och sker subventionen per län? Per landskap eller hur går det till?
 
Att priserna höjs efter att en fyllt 23 visste jag innan, det går hand i hand med att en inte längre får vända sig till ungdomsmottagningarna utan numera måste söka sig till specfika sesam-mottagningar, vårdcentral, gynekolog/urolog osv. Men varför? Och vad är motivet?
 
Mål 2013: ta reda på detta, ringa runt till ett gäng barnmorskor/gynekologer och förstå från grunden hur detta är uppbyggt. 
 
 
 
Om någon vet mer än jag så skicka ett mail till [email protected]  
3 kommentarer
Johanna

Jag tror att Neovlettas patent gått ut för det finns nu p-piller med exakt samma innehåll fast av andra företag ute på marknaden, dessa är subventionerade istället för Neovletta då jag antar att man väljer den som är billigast av två exakt likadana läkemedel att subventionera. Så din barnmorska borde gett dig t.ex. Alternova istället som jag fick efter sex år med Neovletta, samma fast annat namn.

Cornelia

Jag chockades också och blev erbjuden annat märke med "i princip exakt samma innehåll" av min barnmorska.
"varför bryta ett vinnande koncept? Ge mig Neovletta 28 dagars tack"
Jäkligt märkligt de där...hur kan de byta bara sådär? är nervös över att de kanske kommer fasa ut neovletta o att de kanske inte finns kvar snart. Ska kolla de där nästa ggn jag pratar med någon barnmorska..

Caro Wikbro Rannberg

Tack för era svar! ska kolla med lite barnmorskor och gynekologer. Kan mycket väl vara så att det kommer ett annat märke med samma innehåll, och att den blir billigare för alla under 23.

helst av allt skulle jag vilja att alla preventivmedel skulle vara subventionerade.