hen,

Detta måste vara ett av de bästa orden i det svenska språket. Ett tredje pronomen som kan användas dels när en inte vill köna någon annan, eller för den som inte känner sig bekväm eller som en hon eller han. Eller när en inte vill köna sig själv. Eller att en anser att en själv är över, bortom eller undet betäckningarna han eller hon.


Varför detta pronomen är viktigt? För att alla varken vill, kan eller känner för att definera sig som hon eller han. Och det är dags att samhället öppnar upp ögonen för detta begrepp, slutar stoppa människor i fack efter utseendet, namnet eller personnumret.


Om jag fick bestämma skulle hen vara standard. Och sen utöver det fanns det pronomen han och hon för de som kände sig bekväma med dessa pronomen.
- jag tänker kring detta ungefär som när personer tar för givet att en "flicka" har en pojkvän och en "pojke" har en flickvän - det är så jävla mycket enklare för alla att bara säga partner.


Och jag vet att jag och min mamma hade en diskussion om detta när begreppet lanserades i media, och min åsikt var då och är även idag att även om jag själv kan benämna mig själv som en hon och inte har något problem med att andra titulerar mig vid det pronomen - så finns det fortfarande så jävla många som inte vill bli benämna som en hon eller han enbart för att utseendet kanske betäcknar det som klassas som det ena eller det andra. Eller de som bara inte känner sig hemma med dessa två pronomen.


Samtidigt som jag älskar detta pronomen, så visar det återigen hur jävla viktigt kön är i vårt samhälle.



ps. hur häftigt vore det inte att läsa en hel bok där alla karaktärer betäcknas som hen? Lika ballt som normkritiskt.

2 kommentarer
Sophia

Jag förstår så väl tanken som det bakomliggande varför ett pronomen som hen behövs. Jag kan använda det, men det kräver viss tankeverksamhet, jag vill inte trampa någon på tårna och blir lätt lite ehh.. osäker i "hen-sammanhang", vilket inte alls på något vis grundar sig i ovilja från min sida, utan av rädsla för att kränka eller såra en person genom att använda fel pronomen. Hängde du med? =)



Nästan en kommentar i E´s klass! Haha! Jag är så rolig..



Ps. R tycker att din premiär i VR var grym! Han hälsar att han tycker du skriver mkt bra, att han är impad av din text! Tummen upp!

Eller som vi säger: Fem toasts! =)

caro

Jag hänger absolut med, och det kan vara svårt. Men jag tänker att de personer som vill kalla sig för hen vet hur samhället ser ut och har det tålamodet att rätta eller säga till om det inte känns bra. Något som förmodligen kräver både styrka och tålamod. Men det går framåt och det kommer bli enklare med hen :)



WOhoo!! :D tack så mycket!! hälsa tack tillbaka! :D <3