jävla hat.

Som alltid innan jag ska skriva en uppsats eller en artikel till VeckoRevyn så bläddrar jag igenom en hög med bloggar för att slappna av i hjärnan och göra mig redo för att prestera. Denna gång blev det Blondinbellas som luslästes.


Och jag blir så förbannat ledsen. Tydligen har hon skaffat någon ny snubbe och hon fullkomligt strålar av lycka på bilden. Hjärtat mitt pumpade till lite extra och jag vill fälla några tårar över att dom ser så förbannat jävla fina och lyckliga ut, sådär som två förälskade bara kan.

- och läser igenom kommentarerna, som jag trodde enbart skulle innehålla lyckönskningar och puttinutt...


Kommentar efter kommentar bara öser ut sitt hat och sina hemska åsikter om hur hon ser ut, att hon ser ut som en hora, ett hennes bröst är fula, att hon inte får klä sig som hon gör, att hon borde ha mer respekt, att hon är äcklig, att hon borde operera sig, att någon som ser ut som hon ska inte klä sig på det sättet, och att hon är fel och gör fel.
- några enstaka innehöll grattisönskningar och glada hejarop. Resten var bara hat.


Och jag försöker förstå - vad är det som gör att en person ser sig själv ha den rätten och tar sig den friheten att öppet ösa ut sitt hat över någon annan människas utseende? Att hon är fel för den klänningen. Att Hon är ful. Att Hennes bröst är fula. Att Hon ska operera sig.



Och jag vill inte höra det värdelösa motargumentet "amen hon är ju känd! Då får man faktiskt stå ut med att höra lite!" - för det är det sämsta försvaret någonsin.


För det handlar inte om att hon är en offentlig person och att hon ska tvingas stå ut med det. Detta är inget annat än ännu ett vältrampat spår i patriarkatets tecken. Ge mig ett enda litet jävla ynkligt exempel på ett tillfälle där en man fått utstå denna typ av hat, fått sin stil granskad ut i sömmarna och ta emot hat från totalt okända människor. Ge mig ett exempel.


Att en person som dagligen hjälper unga tjejer och försöker pusha andra till att nå sina mål, tro på sina drömmar och fixa självförtroendet får ta emot så mycket hat över att hon bär en klänning som visar lite bröst. Det är så jävla skamligt. Kan inte säga att jag håller med i allt hon skriver, men respekt och vanligt jävla hyfs förtjänar hon som alla andra.


Och det här med anonyma hatkommentarer - har vi inte kommit längre. Tvåtusentolv, jag tror på detta år.
6 kommentarer
Sophia

Heja!!!! Maila detta till Blondinbella!! Och Aftonbladet, du får en kolumn på en gång!!!

Så jävla dåligt att racka ner på en annan person så, hon är grym!!! :) Ja, jag är lite starstuck på Bellan! ;)

Sophia

Förresten bottnar nog väldigt mkt i avundsjuka, och idioti såklart. Hon är vacker, och vågar bära en sån klänning - en annan hade ju freakat i provrummet!! Haha! :) Folk vill bara trycka ner för att de själva inte har modet! Mongovarning på de.

Emma Estevez

Har du några belägg för att det här diffusa patriarkatet ligger bakom hatet? Du tror inte att det handlar om vanlig, enkel jante? En käck, rik innerstadsbrat som dessutom är moderat är ett tacksamt hatobjekt.



". Ge mig ett enda litet jävla ynkligt exempel på ett tillfälle där en man fått utstå denna typ av hat, fått sin stil granskad ut i sömmarna och ta emot hat från totalt okända människor."

Gärna. Den orangea författaren Björn Ranelid, Jan Gillou och Alex Schulman. Skulle även kunna nämna ett antal manliga politiker (om nu politiker räknas). Skulle tippa att Jimmie Åkesson ligger högst upp.

caro

Visst, du får en poäng för Björn. Där har du alldeles rätt. Dock är han ganska bra på att smiska tillbaka kritik.



Jan - får han kritik för sina pälsvästar eller? Och påverkar det hans yrke? Hans ställning? Hans status? Han får väl i första hand kritik för sina åsikter, och långt senare för sin klädsel?



Alex kan du säga vad du vill om. Finns det någon person i mediasverige som jag har mindre respekt för än honom? Läser absolut inget som skrivs om honom längre. Kräks i munnen bara jag tänker på hans senaste bok som har lika osmakligt omslag som dåligt innehåll. (den har jag läst så kritiken står jag för.)



Den senaste jag läste om Jimmie var att han skulle skippa nationaldräkten och klä sig i vanlig mörk kostym och glada strumpor när han var bortbjuden på middag till kungen den 6 el 8 dec. Osmakligt i ett nötskal.

Emma Estevez

Tänkte börja med att tillägga att bloggare som Blondinbella faktiskt lever på sina "haters". Hon får nämligen en saftig reklamcheck varje månad. Så ju fler som hatar henne på hennes sida - desto mer pengar får hon. Det är säkert förjävligt att få motta hatbrev och dödshot, men annars skrattar hon nog hela vägen till banken. Är en bloggare känd för att vara hatad får h*n spaltutrymme och får gråta ut i pressen=gratis pr. Även om BB inte lever på att vara hatad eller gnällig på samma sätt som t.ex. Kicki Danielsson, så är det en stor del av hennes "brand". Hade hon velat slippa hatmeddelanden hade hon stängt av kommentarerna eller anställt någon som modererar. Allt är ett spel för gallerierna och vi köper det varje gång.



What doesn't kill Jan Gillou only makes him stronger. Den karln har ett ego större än hans enorma huvud och ingen utom han själv vet vad som försiggår där. Svårt att säga, alla har nog nåt de inte gillar med Jan Gillou.

Alex är vidrig på alla sätt och vis. Men tror du inte att det finns folk som känner likadant om Blondinbella? Varför är det mer okej att hata Alex? Han får nämligen utstå mer hat än den övriga mediaeliten tillsammans. Ofta är hatet relaterat till hans irriterande uppsyn och aplika anletsdrag.

Hatet mot J.Å sträcker sig långt förbi hans politiska uppdrag och klädsmak. Det mesta hatet kretsar kring hans person och hur man bäst utövar fysiskt våld mot honom.



caro

Du går ifrån ämnet, så vi droppar denna diskussion.