uppskatta nya egenskaper,

Har ni tänkt på en sak, hur en efter ett uppbrott och vid träff av ny person/personer blir extremt duktig på att märka ut skillnader och likheter, och att det ofta hellre är skillnaderna än likheterna. Det är något som verkar ske per automatik och en blir rejält duktig på detta, snabbt.


Ponera att jag hatade att mitt ex spelade dator 8h om dagen - vid nästa person som jag faller för kommer jag då bli väldigt duktig att peka ut att denna person spelar max 2h dagen och hellre föredrar att läsa när jag berättar om henom för vännerna. Och hen kanske skulle vara bättre på att laga mat, gilla att jogga, kunna diskutera politik osv. Och det är just skillnaderna som blir viktiga att peka ut och jämföra med. Och skulle det finnas några som helst likheter mellan dessa personer skulle de vara få och typ betydelselösa.
- Visst har ni också lagt märke till detta fenomen? Oerhört intressant.



ps. exemplet ovan är helt autentiskt och har ingen verklig förkoppling med mina ex. Inga alls.
0 kommentarer