en hårig armhåla,

Förutom att jag missade när Loreen vann så missade jag även en orakad armhåla? Som typ halva Sverige anser sig ha rätten att mobba, kritisera, bli äcklad av och ösa ur sitt hat över? För en orakad armhåla?


Jag vet inte om folk är medvetna om hårets funktion på kroppen? Det är ju inte så att det är placerat på olika ställen för att att det ska vara rätt på en person som har en kuk mellan benen och fel på en annan person som har en fitta mellan sina ben. Hårets funktion är ju att skydda diverse kroppsöppningar och ställen på kroppen där huden är tunnare. Skydda mot smuts, sår och allt sånt.


Sen att vi människor valt att frisera, exploatera, negligera och ständigt gör försök till att radera att hårplaceringen är ungefär detsamma på alla människor är en annan sak. Det är inget annat än en konstruktion och olika normer. En av de starkaste normerna kring kvinnors utseende och hur de ska göra för att vara "rätt" är att ha släta armhålor. Medan männen då ska ha motsvarande - mycket hår under armarna. Den normen är stark och så hårt inpräntad hos människor vilket innebär att bestraffningen för att bryta mot  normen är hård. Se bara på personen som blev filmad i Melodifestivalen, ett typiskt vidrigt exempel på vad som händer om en bryter mot en norm.

Jag läste igenom några av kommentarerna innan hela tråden togs bort från FB, och jag blir fan mörkrädd. Folk i alla åldrar bara öste ur sig hat och äckel över att det var en kvinna med hår under armen. Främst snubbar, men även en del kvinnor var inte sena med att haka på i hattåget. Det är stunder som dessa som jag tar ett djupt andetag, ber om en bättre värld och inser att kampen är långt ifrån över. För er som vill läsa mer, läs Hannas.



ps. det är stunder som dessa som jag förbannar min egna hårväxt. Den är liksom utplacerad på kroppen med Magnus Ugglas frilla och håriga ben, men på resterande delar av kroppen är det tanigt utbud av hårstrån. Så jävla dumt. Hade gärna varit en kvinna med hår under armarna.
3 kommentarer
Jenny

Man blir lite, och inte så lite, upprörd över hur folk är funtade. Sjuk nätmobbing men så coolt av henne att själv gå ut och visa sin armhåla igen :-)

Personligen vill jag raka och tycker att min man (om jag hade nån hahaha) gott kan göra det.

Caro

Men eller hur?' hur jävla korkade människor finns det?! Ja! Det är fan sorgligt men jag ser henne som en hjälte!



Som med så mycket annat är jag för att människor ska ha rätten att bestämma över sin egen kropp! Oavsett kön :)

2000aldrig

Dagens i-landsproblem: Håriga armhålor



Bilden av vilka som förfäras av kroppsbehåring



http://bit.ly/zXOtvH