jaha, och hur ser ni på genus på den här skolan då?

Jag börjar få lite nervösfjärilar i magen nu, i morgon är dagen d, dagen då jag tar genuspulsen på min gamla gymnasieskola. Jag kommer att medverka på en lektion samt intervjua min gamla lärare. Det känns lika peppigt som häftigt.

Jag vill främst få fram den generella bilden av hur viktig roll lärare har, och hur mycket energi, kärlek och tanke de lägger ner på genusfrågor och det där fixet som gör att det är en jämställd och schysst klass. Försöker tänka tillbaka till hur vår klass var, min första tanke är - kaos. Många tog väldigt mycket plats hela tiden. Vi var järngänget som bodde på skolan, pluggade sockerhöga i bibblan och jämt fick höga betyg.


Min roll?
- jag fattade väl inte då att mitt hat och förakt mot killarna som fick plats fastän de inte förtjänade det, att det är den sorgliga grundfrågan när det kommer till genus och skolor. Jag har en minnesbild av att jag hatade det, men att jag inte orkade, vågade, ville, inte visste hur - tog tag i saken där och då. Dessutom hade jag väldigt lätt att få röda kinder, av både ilska och genans.

(men ni skulle hört mina kvartsamtal. Jag ägnade vissa utav dom mer till att klaga och skrika på klasskompisar jag hatade och ville få bort än fokuserade på mig själv... Hehe.)
0 kommentarer