medaljer

Drömde att alla i min närhet fick medaljer av regeringen eller kungen, vem det var som delade ut dem var oklart - men vi visste att de kom från några som satt över oss och bevakade?
Det var olika för olika människor vad som krävdes för att få en medalj, i slutskedet av drömmen fick Natti en, för att hon burit ut en soppåse:

C - Men va fan, det gör väl jag varje dag? Men jag får fortfarande ingen medalj?
N - Men i mitt och Linneas förhållande så är det alltid hon som gör det, och nu gjorde jag det för en gångs skull så då fick jag en medalj. Det är väl rättvist?
C - Men jag då?
L - Det kanske krävs olika mycket av olika människor för att man ska få en medalj?

Vaknade gråtfärdig. Och medaljlös.

 Om en timme har jag seminarium i tema Homonationalism, så jävla intressant ämne! I korta drag: hur nationer är förbannat bra på att klappa sig själv på brösten och tycka att de är världens bästa och homovänligaste land, och samtidigt peka ut andra nationer och delar av världen som förlegade, sämre, icke-västliga och hemska. Det är så intressant när en förstår hur nationalism slinker mellan ämnena och påverkar vårt beteende och sätt att tänka.


ps. vad det gäller medaljen så ska jag göra en egen. Förmodligen i form av en post it-lapp. Eller jag kanske gör en hel hög till mig själv? Jävla otäcka dröm. Räcker det inte med att duktiga flickan ständigt slickar mig i nacken?
2 kommentarer
Emma Estevez

Antar att du har läst Michael Billigs 'Banal Nationalism'? Om inte, gör det. Han har en teori om att nationalism genomsyrar hela vår vardag utan att vi lägger märke till det.

Vilka nationer tänker du på? Det är fortfarande ett faktum att västvärlden ligger ljusår före Mellanöstern och stora delar av Afrika, när det gäller homosexuellas rättigheter.

caro

Åh, nej vi har inte läst den än, vi har bara pratat om den lite flyktigt. Men den verkar helt fantastisk. Just nu läser vi texter på danska och norska, för att det hade något med en imperialistisk studie att göra...



I dessa texter var det just Norrmän och Danskar som utgick från sin egen majoritet och pekade finger åt "dom andra".