one direction,



Fem killar, en född 1991 och resten 1993, vilket innebär att den äldsta ska fylla 21 och resten 19. Sjunger om hur vackra tjejer är. Jag försöker leta i texten efter något som inte handlar om tjejers utseende, men det är mest om deras långa hår, att de skrattar och hur himla vackra det är - något som tjejerna själv inte vet om?!

Jag skulle gissa på att deras målgrupp är från 10 och uppåt? Den riktiga målgruppen är säkert 13-17, men klart det är yngre tjejer som är döförälskade i dessa trallande pojkar. Skulle gissa att varenda engelskspråkig flickunge kan nynna med och kan refrängen.

Bra indoktrinering för ett barn att suga i sig.


Det är alltså år 2012, har vi inte kommit längre än så? Visst, lyssnar jag på någon gammal skiva av BB så handlar det bara om hur vackra tjejer är och sånt tjafs, Spice Girls däremot har några riktigt bra texter som enbart kan tolkas som feminsitiska.

Men är det bara jag som känner mig lite ledsen i själen över att detta fortfarande går hem hos småungar? Att budskapet hela tiden spelar på unga tjejers yta, att det alltid alltid alltid är tjejers utseende som står i fokus? Och att det alltid är killar som ska berätta för tjejer att de är vackra vilket gör att de får bekräftelse för sitt utseende, vilket gör att de hela tiden har en press på att leva upp till ett visst ideal.



ps.
min spontana tanke är att utsätta Polly och Saga för total censur. Jag ska leka China och bara släppa igenom yttepyttelite modern musik. På sin höjd får ungarna lyssna på Håkan och Abba, men mest klassisk instrumental musik. Eller mammas gamla proggskivor, hellre får ungarna lyssna på drogliberal musik än musik som bygger på att ständigt bekräfta unga tjejers utseende.
0 kommentarer