pojkar får sämre betyg pga ? ...

Läser forumleringen "Enligt kritiker används betygen för att premiera ordningssamma flickor och straffa slarviga pojkar."
-
detta påstående bygger på att de kommit fram att flickor i längre utsträckning får bättre betyg än resultaten på nationella proven och killar får sämre än sina resultat. Som att skolan med flit skulle ge flickor bättre betyg för att de är flickor?!

Jag vet inte vad ni känner när ni läser den första meningen, men jag minns bara min egen skoltid, hur jag hatade killarna som fick för mycket plats, lät, tog plats - utan att vara engagerad i skolarbetet. Jag var det. Jag pluggade livet ur mig och satsade på bra betyg, medan snubbarna mest lallade omkring. Så när jag läser "undersökningar" likt denna är min första tanke "jamen dom kanske inte är så jävla smarta som hela världen tycks tro? Dom ska ha sämre betyg pga dom pluggar mindre, engagerar sig mindre och bryr sig mindre. Pga att dom är sämre just då?" ...

Och att det blir bara fel om proven görs om, som de gjort/ska göra med Högskoleproven, alltså i den benämning att ramarna och konstruktionerna för proven görs om, - för vad leder det till mer än att det blir lättare för pojkarna och svårare för tjejer, och det ska alltså gynna vilka? Pojkarna.


Egentligen förstår jag inte vem eller vilka det gynnar att lyfta frågor likt dessa, jag tror att elever får de betyg som de förtjänar  - och det är inte logiskt att segla in sista månaden på året, skriva mvg på nationella proven och sen casha ut mvg i betyg! Det är inte så det funkar. Tror eleverna att det är så eller?
- det handlar ju om att plugga hela året, visa vad en kan på slutet ---> få det betyg som förtjänas.

Eller, är det ungefär det som undersökningen bygger på? Att pojkarna inte får det höga provresultatet fastän det lallat sig igenom året?



Det som det istället borde undersöka och lägga fokus på är varför får killarna sämre betyg? Varför vill de inte plugga? Varför är de inte lika engagerade som tjejer? Varför lallar de sig igenom skolan?

Och självklart - varför får tjejer mindre plats? Varför ställs det högre krav på tjejer? Varför hetsas det mer om betyg för tjejer? Varför negligeras tjejer systematiskt i skolan av pojkar, lärare och sig själva?


ps. hatar att jag klumpat samman "tjejer" och "killar" för sig, men med den meningen som texten bygger på blev det så. Den var inte ens i närheten av transinkluderande, därmed blev inte min text det heller. Kasst. Och överlag ogillar jag undersökningar likt dessa när könen ställs som motpoler mot varandra och undersöker olikheter.

0 kommentarer