att skriva så att fakta kommer fram utan att döda språket.

Dagens språkliga utmaning: hur skriver en en bra mening som ska innehålla fakta, på ett sätt så att läsare med olika bakgrund och varierande mängd kunskap kan förstå, utan att det blir för krångligt, akademiskt eller lekande lätt. 
 
Personligen får jag rysningar av människor som skriver med akademiska ord för att försvåra och lyfta texter till en högre nivå, när det inte ens är nödvändigt. Folk som vill svänga sig med fackliga termer utan innehåll. Fånigt och pompöst. Det finns absolut en mening med att använda vissa begrepp, men att stoppa in en svårare vokabulär gör mig snarare irritererad än tänd. 
 
Och jag vill inte heller vara en person som skriver för lätt, för barnsligt eller på för ung nivå. Det är inte min uppgift att sätta mig på en hög häst och skriva på ett barnsligt vis. 
 
Samtidigt som jag vill nå ut med fakta, öppna läsarens tankar och utvidga sättet att se på lust, sexualitet, kroppen, känslorna och hjärtbank. Lyfta tankar kring normer, snacka säkrare sex på ett roligt och lustfyllt sätt. Jag vill vara motsatsen till skräckpropaganda, pga det är något jag föraktar och inte tror på alls. Jag tror på att informera - inte att skrämmas. Sjukdomar finns och dom överförs via sex - men det ska inte leda till avhållsamhet, när det finns så många olika sätt att ha sex på och så många sätt att skydda sig och ha olika typer av säkrare sex. 
 
Jag tror på öppen kommunikation, informering och diskussioner - det är preventivt arbete för mig. Visst kan jag göra konfettiregn med kondomer över sergels torg, men vad spelar det för roll om en inte vet hur den träs på? Eller hur den kan användas? Eller hur det kan bli skönare? Eller hur den kan gå sönder? Eller hur en kan ha sex på en mängd olika vis utan att kondomen ens behövs?
 
Språk är för mig något viktigt, ett sätt att sprida kunskap och öppna folks ögon. Sprida medvetenhet och information i ett. Att få diskutera säkrare sex, lust och könens anatomi - det är det viktiga för mig. Då gäller det att kunna balansera mellan bra och korrekt fakta, samtidigt som språket inte gör det för komplicerat. 
 
0 kommentarer