Lars Kepler

Ägnar lördagen åt att avsluta Keplers fjärde och motverka det mesta av stockholmssyndromet nr 2. Jag läser vanligtvis inte deckare, men kan inte låta bli Kepler.

Dock har jag två funderingar:
1) varför valde det gifta paret Lars Kepler, varför inte Leila Kepler? Min spontana tanke är att det hänger ihop med normen om att män skriver bättre deckare än kvinnor. Töntigt.
2) hur kommer ett par på att de ska arbeta ihop? Och lyckas genomföra det gång på gång? När jag var sambo var det rena rama världskriget så fort det skulle bestämmas vem som handlade mat och vem som slängde sopor... Paret Kepler är ett föredöme gällande att se sin partner som mer än bara kärlekspartner.

Gick igenom en dagbok från denna tid för ett år sen. Och då läste jag Keplers tredje bok hemma hos en, och jag minns hela det dygnet. Lustigt vad mycket en kan komma ihåg. Fint också.

0 kommentarer