en påse lösgodis och kunskap som aldrig tog slut.

Vid de mest banala tillfällen dyker minnen om honom upp, och en så enkel sak som att köpa godis kan bli en resa bland minnena av honom. 
 
P - Nu ska jag lära er en sak här tjejer, lyssna nu. När ni handlar lösgodis så handlar det om att bara välja de lätta sorterna. Skumtomtar, chokladsvampar, kokosprickar, dom där nallarna osv.
C och S - Jaha?
P - Ja, ni ser ju själva priset där, och det blir dyrare ju tyngre godis ni tar. Så, nu plockar vi av dom lätta sakerna. På det sättet får vi ju mer godis för pengarna. Hänger ni med? Ni förstår det är ju samma sak när jag och Lasse ska köpa material. Tar vi den typen plåt som kostar X mycket, så kanske det finns ett annat material som kostar mycket mindre, fast det kanske inte är det materialet vi kan bygga med. Så då går det ju inte... Nej, nu plockar vi. 
 
 
Han hade förmågan att ständigt vilja lära mig saker, det kunde vara allt från vem som sjöng en viss låt på radion till hur det egentligen går till när en väg asfalteras eller hur whisky lagras. Han ville lära mig nya saker hela tiden, oavsett om jag var intresserad eller inte av ämnet så skulle han ständigt lära mig. Jag vet inte hur många middagar ute på landet som blivit avbrutna för att han skulle gå iväg och hämta fågelboken med gula pärmar, så att vi alla kunde få se bild på de fåglar vi kunde höra. Skulle vi vara på landet flera dagar i sträck hände det att boken helt enkelt fick ligga framme, redo att användas. 
- när jag själv hade frågor kring saker som han inte visste svaret på bytte han antingen ämnet, svarade på något helt annat eller bad mig att fråga mamma istället, för då var det hennes ansvar att lära mig saker inom just det området. 
 
Och det var inte bara mig han ville lära saker, utan jag tror att det var en stor del av hans personlighet. Speciellt om det blev en liten stunds tystnad, då var han direkt igång och berättade något som han hade läst om i Vetenskapens värld, hört på radion eller bara något han ville få sagt. Han var en informatör och upplysare inom väldigt många ämnen. 
 
 
 
älskade jävla fina pappa, det är inte ens någon idé att jag försöker förklara hur saknad du är. Grattis på födelsedagen, jag lovar att besöka graven så fort stenen är på plats. 
0 kommentarer