hen är en rättighet

Skulle gå och hämta en tröja, kommer tillbaka med målade läppar... Även om jag inte vill känna efter så börjar jag nog bli lite nervös. Ska hålla en redovisning om ett arbete jag gjorde i våras men missade att redovisa, så ska ta ikapp det idag, sisådär ett halvår senare. 
 
Uppgiften gick ut på att undersöka hur pass genusmedveten en klass var, vi fick välja mellan förskola-gymnasium. Jag återvände till mitt gamla gymnasium och hängde med en klass några timmar samt intervjua min gamla lärare. 
 
Tjoflöjt. Inte något genusmedvetet så långt ögat nådde, och det slutade med att min uppsats handlade om en människas rättighet att välja pronomen - helt själv. 
 
Det tycks verka enkelt och för vissa lite fånigt, men så länge vi har människor som ser sig ha rätten att bestämma vad andra människor är för kön eller vilket pronomen som "passar" och är "rätt" så fortsätter kampen. Vi har fortfarande människor som sätter kaffet i vrångstrupen så fort diskussionen om hen dyker upp, som tycker det är rena larvet med ett tredje pronomen och som börjar skämta om "men då behöver vi ju tre offentliga toaletter!!"... (alla tillfällen är tagna från mina släktmiddagar.) 
 
För det är en människas rättighet att själv välja sitt pronomen, det är bara jag själv som vet vem jag är och vad jag känner mig som. Varken staten, samhället eller någon annan har rätten att bestämma vem jag är. 
 
Så om jag väljer hon, hen, han, den, det, inget alls - det är mitt val. 
 
 
 
ps. när ni läser detta är jag i Uppsala och på g att redovisa, så håll tummarna för mig. 
0 kommentarer