myttan

Aleks twittrade om att han tjuvlyssnat på några unga som använde "myttan" som förmodat täckord för klamydia. Typ:
- Jag har fått myttan i muttan. osv.
 
(Iofs aldrig något jag skulle säga då jag inte är ett fan av ordet muttan istället för fittan...)
 
 
Men jag tänker att det är väl bra att unga snackar om könssjukdomar, och låt oss använd kodord, färger och beskrivningar -  så länge det pratas om det! Nu är ju visserligen myttan ganska lätt att lista ut vad det handlar om, men om folk är mer bekväma med myttan istället för klamydia så tycker jag att det bara är bra. 
 
 
Påminner lite om när jag gick på högstadiet och hur jag och mina vänner pratade om "Jens" istället för mens... Och hur vi fnissade oss blåa över det. Vi hade nämligen en lärare som hette detsamma. Men på något sätt var det enklare och betydligt mycket roligare att snacka mens på rasten när vi fick benämna det som "den där satans Jens!!". 
 
Det gäller kanske fler saker här i livet, att det kan vara enklare att prata om ett ämne än just själva ämnet, eller klä in det i omskrivningar för att inte gå direkt på, eller ibland är det ju bara skönare att använda kodord. Utifall att tex. någon okänd på bussen skulle tjuvlyssna på en...
0 kommentarer