hbtq-certifierade barnprogram

Runt om i Sverige finns det människor som dagligen arbetar med att hbtq-certifiera ungdomsmottagningar, sjukhus, tandläkaravdelningar, vårdcentraler - viktiga platser där det dagligen sker mängder med möten mellan människor. Personal måste veta hur en ska behandla, möta och snacka på korrekt sätt. Och med tanke på att vi lever i en heteronormativ värld - behöver dessa saker ske. 
 
Lovely Fridah Jönsson skrev i sin senaste krönika om att hbtq-certifiera barnprogram. Något som kan vara det mest briljanta jag har hört på länge. Jag är för hbtq-certifiering och förstår innebörden och hur viktigt det är. Jag tror på kids och tänker att mycket av det som vi behöver ändra på i samhället - startar med kidsen. Dom är ofta mycket smartare än vuxna och fattar saker snabbt. 
- och givetvis bordet det finnas hbtq-certifierade barnprogram! Blanda in lite samkönade föräldrar, se till att minst en karaktär i varje serie är hbtq, ge en unge två mormödrar (mormors?), ha en lärare som är bög eller att huvudrollen blir kär i sin bästa kompis som har samma kön. 
 
Men, som Fridah även tar upp och som är min fasta ståndpunkt: ta med hbtq men gör det inte till huvudgrejen! Att personen är en person och inte sin läggning. För det är då exotifieringen sker och det där tänket "men homos är exakt lika NORMALA som heteros" som jag hatar. Hbtq ska gestaltas på samma sätt som heterosexualitet. 
- här läser ni henoms artikel! 
 
Snälla författare som jobbar med barnprogram - kliv ur heteroboxen, tänk steget längre och gör skillnad! 
 
 
2 kommentarer
Fridah

Åh, darling! Jag tänkte faktiskt att jag hoppades att du skulle gilla den! <3<3<3

rebbex

Jaha den högra var ute med Hanna härom dagen vid bulten? När lilla fridah stod vid person bilelektriska!