8e december - min politiska åsikt

Den är knappast någon hemlighet - jag är röd och rosa. Jag är uppväxt i ett hem där min mamma pratade mycket om politik, vi har lyssnat på Progg-hits volym I-III och vi har sedan tidig ålder fått lära oss människors lika värde oavsett storlek på plånbok eller vem en älskar. Min pappa pratade en del politik på senare år, han var feminist och var egen företagare som likväl värnade om andra människor. Många verkar tro att det där med eget företag = moderat? Glöm och dröm. Oavsett hur mycket eller lite pengar jag drar in, kommer jag likväl se samhället som ett kollektiv - där vi kämpar tillsammans. En för alla alla för en osv. 
 
Jag var med i min första demonstration när jag gick i trean och skolkade för första gången i sexan för att delta i en demonstration på plattan (med mina lärares godkännande!). Mitt favorit-avsnitt i Från A till Ö är bokstaven D då Olof Palme är med och förklarar demokrati. 
 
Något av det bästa jag vet är en riktigt givande diskussion, där människor kan prata/gasta och tycka olika - men utan att det går ut över personerna. Jag vill kunna tycka annorlunda än en människa utan att det går ut över den individen, och detsamma gäller gentemot mig. Sen handlar det ju givetvis om vad personen tycker, jag drar mig inte för att kapa människor som är helt oresonabla. Men jag vill likväl kunna käfta om en sak för att när diskussionen är avslutad återgå till att förfesta/äta middag/vara vänner osv.
 
Oavsett vart en står på den politiska skalan anser jag att det är ens förbannade skyldighet att rösta och engagera sig. Nej, en behöver inte följa varenda partikongress eller läsa samtliga motioner. Men att ha vett nog att veta vart en står, vad en brinner för och vad en vill förändra i samhället - det är en rättighet och ens jävla skyldighet. Vi har demokrati i det är landet, ta vara på den och håll koll på vad du tycker politiskt. 
 
Det osexigaste jag vet är folk som inte har koll på politik. Som har fått rösta 2-3 gr men som ändå inte vet något. För att de inte bryr sig. Klittan slaknar och krymper på en sekund. Jag har slutat dejta pga politiskt oengagemang. En ska veta vad en tycker och läsa på, punkt. I alla fall ha tre hjärtefrågor en brinner för och se vilket parti som matchar en bäst. 
 
 
Sedan FI grundades har jag även inkluderat dom i min politiska åsikt. Så jag är röd-rosa. Jag brinner för jämställdhet, människors lika värde och ett samhälle där människor inte värderas baserat på rikedomar. 
att jag gärna bär rött eller får röda presenter är knappast en slump :)) 
 
politik
0 kommentarer