delmål åtta

WHO om sexuell hälsa: människor ska ha möjligheter och rättigheter att ha en sexualitet fri från fördomar, diskriminering, tvång och våld. 
 
Detta är något som den svenska regeringen antagit och det ingår i Världshälsoorganisationens folkhälsomål. Kvällens uppgift var att applicera olika hälsofrämjande beskrivningar och mål på ens egna erfaranheter av sexualundervisning. 
- en uppgift som var nästintill omöjlig med tanke på att det finns väldigt många olika mål och aspekter som ska räknas in när det handlar om sexologi ur ett hälsoperspektiv. Speciellt med tanke på hur kassa mina olika sexualundervisningar var i plugget. Och det gör ont i mig varje gång jag får höra/läsa om någons kassa sexualundervisning. 
 
Och det blir om möjligt ännu mer tydligt hur jävla viktigt jobb jag och resten i årets kull av RFSU´s skolinformatörer. Fan, dom är ett så himla fina och viktiga. Blir rörd av tanken på hur jäkla mycket viktigt arbete vi kommer göra och hur mycket bättre världen kommer bli. Avslutar med en diamant som vilar på en regnbåge, ungefär så ser jag på gänget. 
 
0 kommentarer