årets sommarprat

Jag upptäckte sommarprat förra sommaren, och har under morgonpromenaderna tagit mig igenom de flesta. Men detta är årets bästa, det är sånt som kan klubbas igenom fastän alla inte ens hunnit prata. 
 
MARIA SVELAND. 
 
När hen pratar om feminism bubblar det i mitt blod och mitt hjärta bankar hårdare. Att hångla med en rasist ÄR det mest avtändande en kan göra och jag förstår henoms kärlek till litteraturen. Skillnaden mellan fin/ful-litteratur diskuteras bra, och jag håller med om varenda stavelse. 
- när hen pratar om feminism ur historiskt perspektiv, om jämställdhet mellan könen, Bitterfittan och hur kvinnor systematiskt behandlas sämre för att de är just kvinnor, det är då jag inser hur mycket det finns kvar att göra. Och hur mycket jag älskar Sveland. 
 
Då känns det inte lika jobbigt att jag en väldigt blöt natt i Göteborg under bokmässan förra året fattade henoms händer, mitt på avenyn, och med gråten i halsen sa: du behövs! du för kampen vidare!
- för det är ju sant. Älskade fina Sveland. Vill klona henom så att det sker mer och bättre saker i samhället. 
 
 
Så, ska ni bara lyssna på ett sommarprat i år - då är det Maria Svelands.
0 kommentarer