hen i skolarbeten

Jag läser lite sommarkurser på distans något som innebär att det är obligatoriskt att kommentera andra människors texter, tankar och diskussioner. Ibland ska vi bara lämna en kommentar att vi läst, ibland ska vi vara delaktiga och kommentera fakta, ifrågasätta och vinkla utifrån egna tankar och erfarenheter. 
 
Idag fick jag en kommentar: "Jag reagerade bara på att du använder ordet hen, som jag vet att många universitetslärare ser olika på. Personligen är det inget ord jag använder, men det avgör du själv."
 

Och jag vet faktiskt inte vad olika skolor/universitet ser på användandet av hen. Men jag tänker att det är inte den ansvarige lärarens uppgift att tycka något om hen. Det är ett pronomen som kan användas lika mycket som hon/han. Att folk stör sig på "flick-namn"/"pojk-namn" + hen, kan jag ha liiite förståelse för. Men i en text där inga kön nämns och det inte är relevant på något sätt, då kan jag inte ens förstå att någon vill ifrågasätta detta.
 
I texter där inga kön nämns eller när det inte ens är relevant, då ser det enbart märkligt ut med att skriva hon/hen - när det finns ett helt könsneutralt pronomen. För det handlar ju inte om att radera ut könen, ta bort hon/han från språket eller göra alla individer till nollställda varelser. Utan vid tillfällen där kön inte nämns eller behövs nämnas, fungerar hen som ett könsneutralt pronomen. 
 
 
ps. texten jag skrivit handlade om att barn i större utsträckning blir digitaliserade i ung ålder. Att dagens kids kan hantera olika tekniska varor från start och hur det kan komma att påverka individerna. Inga kön nämndes eftersom det inte var relevant på något sätt. 
0 kommentarer