naiv inställning till porr

Det är en naiv och märklig inställning att tro att en inte påverkas av porr. Oavsett om en tittar på det någon gång ibland, tillsammans med en partner, under en förfest några gånger om året, en gång och aldrig mer, eller inte ens sett det en gång - så kommer en att påverkas. 
 
Jag var med i en podcast i höstas för en gymnasieskola, dom hade träffat en av mina stora förebilder dagen innan som sagt något i stil med: "tjejer som inte kollar porr kommer inte heller att påverkas."
- denna fras blev det första jag skulle kommentera. Även om jag personligen inte tittar på porr så kommer personerna jag ligger med ha kollat på porr. Skaffar jag en partner är sannolikheten stor att hen kollat och kanske kollar aktivt på porr. Fastän media gärna vill tro att tjejer inte kollar på porr, att det är en "killgrej" - så kommer ju tjejerna att ligga med killar som kollar på porr. 
 
 
Och även om en inte vill bli påverkad av porr, eller för den delen andra saker som exempelvis media, så blir vi påverkade. Ser vi en och samma sak gång på gång så kommer våra hjärnor klassa det som normen. Ser vi enbart en typ av kroppar kommer det bli "normala" kroppar. Porr ger skeva bilder, kassa stereotyper och märkliga uppfattningar om hur kroppar kan fungera - men det kan även ge inspiration, något som kan liknas vid kunskap och fungera som njutningsmedel.
 
Det är en viss typ av kroppar som framställs i porr, en viss typ av sex i mainstreamporr och det är vissa scener som upprepas om och om igen. Det vore på gränsen till blåögt att tro att en inte påverkas av detta. Kalla det utveckling eller indoktrinering - oavsett så blir vi påverkade. 
 
Även om jag inte vill jämföra min kropp med porrkroppar så gör jag det, även om jag inte tror att det som sker i porrens värld är en dokumentär kommer någon jag är med vilja ha sex inspirerat från porrens gigantiska värld - det kommer vi aldrig komma ifrån. Vi har blivit för hjärntvättade att begrepp som självkänsla inte ens är relevant att blanda in i denna diskussion. För egentligen kan en inte enbart belysa porren, när likväl media, film och reklam ständigt visar upp samma typ av kroppar. 
0 kommentarer