till dig som vill läsa sexologi

Ja, jag vet att sista ansökningsdagen var i går - så mitt inlägg är lite sent. Men jag fick en förfrågan om att tipsa om lite vettiga kurser i RFSU-chatten. Så här kommer mitt svar till er som hänger här, och som också är sugna på sexologi. 
 
jag har läst ungefär alla kurser som Sverige har att erbjuda när det gäller sexologi. Dels finns det flera olika småkurser där sexologi/sexualitet är en del av själva kursen. Men det finns även lite större kurser som faktiskt hanterar ämnet sexologi på flera olika sätt. hurra!
 
 
Det finns två kurser i Trollhättan vid Högskolan Väst: barn och ungdomars sexualitet samt vuxnas sexualitet. Det är visserligen föreläsningar och seminarier - men det går att göra allt hemifrån. För läraren är inte så bra... Men det är bra litteratur och bra uppgifter. 

Sen finns det även Sexologi och samlevnad I/Sex och samlevnad II vid Linnéuniversitetet. Bra upplägg, bra böcker och roliga uppgifter. Visserligen är det någon grej som är obligatorisk närvaro, men mycket går även där att göra hemifrån.

Södertörn har fyra små kurser som handlar om sexologi på olika sätt. När jag gick där hette dom: sexualitet, kropp och estetik. samkönat begär i historia och kultur. sexualitet och etnicitet. (minns inte fjärde)
 
SU har också några små kurser som berör sexologi och samlevnad, tror de ligger antingen under Genus eller etnologi. 

Jag har tagit någon kandidat utan har fått läsa alla dessa ändå, då alla är på grundnivå. Så mitt tips är att söka alla på SU och SH. Och de som ligger i andra städer kan du söka ändå, och göra allt hemifrån. Både SH och SU brukar vara snälla och släppa in senanmälningar. Många skolor har även vettiga kurser som går att läsa på distans. En missar att ha en klass live, men en får lära sig massa skoj ändå.  
 
 
Lämpliga sökord för att hitta bra kurser: genus, sexualitet, sexologi, genusvetenskap, feminism, femininiteter, maskuliniteter, kropp, samkönat, homosexualitet, avvikande, normer, ungdomar, unga, sexualundervisning. 
0 kommentarer