på gränsen till skrämselpropaganda

Jag är ett stort fan av människor som aktivt arbetar för att förbättra vården kring sexualhälsa. Som viger sina liv åt upplysning, information och en bättre värld där människor blir upplysta och peppade till att ta hand om sina kroppar. Att det finns individer som peppar folk till att ligga mer och på ett säkrare sätt - heja dessa! Och alla andra som bara är kunniga inom sexualpolitiska frågor och som käftar för rätt saker. 
 
Men dessa reklamaffischer - det vrider sig i magen på mig. 
Bild 1) Du ser den stora cirkeln, du lägger märke till färgerna och du läser texten. Varför ska du inte googla klamydia? Är det SÅ äckligt att se på bild? Är könen sönder? Kan jag gå sönder av klamydia? Är det mycket var och gegg? Luktar det illa också? Är jag äcklig som haft klamydia? VAD ÄR DET JAG INTE FÅR SE SOM ÄR SÅ ÄCKLIGT GÄLLANDE KLAMYDIA? 
- ungefär så tänker jag mig att många resonerar. Ungefär alla kids jag möter har denna syn på könssjukdomar. Att det är något äckligt som förstör kroppen.
Bild 2) Sen läser en denna text. Och förstår att det snarare handlar om att en inte kan se klamydia med blotta ögat i många fall. Att infektionen inte lämnar symptom. Att du kan ha klamydia utan att du vet om det. Att du kan överföra klamydia till andra utan att du själv vet om att du har det.
- och att det är en uppmaning till att en ska testa sig. Och att kondomer är bra skydd.
 
 
Men tyvärr Stockholms läns landsting. Där tappade ni mig. För det där är inte en vettig och bra reklam. Den påminner starkt om skrämselpropaganda. Istället för att uppmana kids till att testa sig, för att belysa kondomer på ett enkelt och vettigt sätt - levererar ni en klump i magen. För vem fan hinner se den där lilla texten när en går genom tuben på väg till skolan eller jobbet. Gör om gör rätt till nästa år!
0 kommentarer