symbolisk bortsortering

Jag hade en fantastisk kund inne för några veckor sen. Hen bar örhängen i form av kvinnomärken, och vi peppade över hur fina de var. Men att dom såldes i par - tillsammans med ett mansmärke. 
- örhängena var på detta vis heterofierade och ett enkelt sätt att upprätthålla heteronormen. 

Vidare förklarade hen hur hen symboliskt köpt två par och sedan slängt mansmärkena. 

Och då jag inte känner för att bära en manssymbol på min kropp - lämna en kommentar ifall du vill ha paret! 


Kvinnomärken heteronormen kvinnor
4 kommentarer
Naddi

Skulle man inte kunna vända på det och säga att genom att sälja "kvinnomärken" och "mansmärken" separat, främjar man tankesättet kring vad som är "manligt" och "kvinnligt"?

Bara en tanke :)

Caro

jag vet inte om jag förstår? menar du att märkena skulle säljas i två kvinnor och i två män? eller att en bryter mot normen oavsett kön genom att bära bägge?

:)

Naddi

Jag menar precis så, att man säljer dom som två "män" och två "kvinnor". Jag menar, hur som helst så tyder ju dessa märken på en skillnad mellan män och kvinnor. Förstår du vad jag menar? Jag tror jag har twistat det en del i mitt huvud, så det är väl därför jag inte riktigt lyckas få fram det jag menar. :P

Jag menar, betydelsen i att bära två kvinnomärken eller två mansmärken, vad säger det utåt? Och vad säger det egentligen om jag skulle bära ett mansmärken i ena örat och ett kvinnomärken i andra? Vad signalerar detta?

I min värld tycker jag att i alla fallen så spär det på de skillnader som hela tiden pekas ut i samhället mellan en man och en kvinna. Jag menar, vi är ju människor allihop. Förstår du vad jag filosoferar kring? :P

caro

alltså jag tror jag förstår hur du menar, men jag tror ju inte på dessa skillnader. Eller inte att dom är medfödda eller biologiska, utan att vi är socialt skapta varelser som råkat blivit indelade efter just kvinna/man.

- dom jag känner som bär två kvinnomärken gör ju det för att aktivt visa utåt att de är lesbiska, alltså inte faller inom heteronormen/kundkretsen för dessa örhängen i dess tänkta variant.

fast att de säljs i par om en kvinna och en man är ju en återupphållning av heteronormen, en uttjatad jävla norm som samhället styrs efter. Så anledningen till att jag har två kvinnomärken är ju för att jag inte faller innanför den normen. :)