full tutte!

OM jag är peppad inför den 24/4? Förutom att jag lämnat in en del av uppsatsen som ska diskuteras dagen efter - så är det premiär för Bianca och Tiffany Kronlöfs nya humorserie på SVT! Full Tutte! 
 
Jag har dyrkat Bianca sen jag såg Snubben för första gången och jag blir lika rörd varje gång någon har sett någon av scenerna och tänkt på mig - för dom vet att jag skulle bli/blir galen varje gång någon säger något liknande till mig. Eller när mina vänner droppar en liknande kommentar. För er som missat, youtuba "shit snubbar say to" och så hittar ni en drös fantastiska klipp. 
 - för ja det är humor, men det är humor som är baserade på verkliga historier. Och efter ett klipp undrar en hur verkligheten egentligen ser ut?
 
Och det måste ha varit på Bang-festen förra året som jag såg dom uppträda och jag efter X antal glas vin minglade fram och kramade Tiffany, förklarade hur mycket jag älskar dom båda och att revolutionen måste kicka igång nu! Vilket var ungefär snäppet bättre än när jag tog tag i Maria Sveland på Avenyn när klockan passerat läggdags sedan länge och sa "du för kampen vidare". 
 
... det där med att träffa feministiska idoler efter lite för mycket dricka. Det är inte riktigt min grej. Hur som, peppa inför premiären! Jag älskar att det är två cis-kvinnor (förmodar jag, vad vet jag?) som gör humor. Och jag gillar sättet som BK pratar om det i någon artikel - hur det inte direkt är något nyskapande med två kvinnor som skapar humor ihop, det handlar snarare om att varenda jävla betalkanal + SVT går upp i brygga så fort en manlig duo vill göra något på bästa sändningstid. 
 
Vilket innebär att när då Bianca och Tiffany tar plats blir dom "nyskapande", "fräscha", "heta", "nytänkande", "föregångare" och "förebilder" - och visst kanske dom är allt det där. Eller så kanske dom ska ses som individer och inte som sina kön? På samma sätt som att dom ska bli omämnda som "kvinnliga komiker" alternativt "tjejduo". Vilket i sig indikerar att komiker är detsamma som man. Att det nu när det är två kvinnor, krävs den förklaringen för att allmänheten ska hålla koll på könen och förväntade prestationen pga kassa normer. När det räcker med att säga att det är en humorduo. Som kommer kicka alla kukduos. 
 
 
 
#blogg100, dag 48
0 kommentarer