vad hade hon på sig?

Bio Rio har börjat med A-märkt film och kommer att ha en tema-helg andra helgen i april. Här kan ni läsa mer om detta. Det kickar igång fredagen den 11e april och avslutas på söndagen den 13e april. Och under ett evenemang på söndagen som Beyond Retro håller i, kommer jag att vara med. Det kommer att vara en filmfrukost med panelsamtal - och jag är en del i panelen. Hurra! 
 
För ja, jag älskar A-märkt film och jag älskar att diskutera. Konceptet är fantastiskt och det är en ära att få vara med under denna dag tillsammans med ett gäng fantastiska personer. För att sammanfatta vad en A-märkt film är: filmen ska innehålla minst två kvinnliga karaktärer med namn som någon gång under filmen samtalar med varandra om något annat än män.  Det finns mer info här
 
- och det kanske känns fånigt, överdrivet eller fjantigt att vi ens år 2014 behöver märka ut filmer som innehåller detta? Lite som att vi kanske borde lägga tiden på något annat, vettigare? Fast vet ni, vänd på frågan - hur är ALLA ANDRA filmer som inte har detta märke på sig, hur är dom upplagda, filmade. skapade? Och på vilket sätt påverkar dessa filmer tittarna? 
 
Så ja, självklart är detta en vettig fråga att lyfta och givetvis är det intressant ur ett mänskligt och feministiskt perspektiv att lyfta hur kvinnor och män - hur kön över huvud taget, framställs på film. Visst att filmer ska underhålla. Men även spegla samhällen, liv, händelser, konstruktioner och livsöden. Osv. Då är det viktigt att poängtera hur skevt kön framställs på film. 
- filmen vi kommer att prata om under denna dag är Virgin Suicides. Jag håller just nu på med boken och ska se om filmen ett par gånger innan det är dags. 
 
 
Och trycker ni här kan ni beställa biljetter! Kom kom kom! Klicka i att ni vill gå "A-märkt filmfrukost. The Virgin Suicides + samtal" som är på tre timmar och kostar 160kr. Då ingår frukost, samtal och film. Ett kap! Och det hela kickar igång klockan 11.00. 
 
#blogg100, dag 32
3 kommentarer
Chris

Låter jätteintressant men för oss som inte vet var Bio Rio ligger - i vilken stad menar jag så blir det lite svårt att veta om man kan vara där.

Chris

Ahhh hittade adressen längst ner på sidan i länken du lagt ut.

Caro - sexualupplysare och revolutionär

Hej! Det har du rätt i, det glömde jag helt att skriva ut. Ber om ursäkt för det. Ibland är jag nog lite för insnöad på enbart Sthlm!