andras relationer

Jag har upptagit min gamla hobby som går ut på att läsa kommentarer på bloggar. Och denna morgon hamnade jag bland Hanapee's kommentarer. Hen har ofta mycket diskussioner och folk är benägna att dela med sig. Ämnet jag fastnade på denna morgon?
- hur ser läsarna på tvåsamhet och hur lever dom själva?

Och ungefär 90% levde på samma sätt, och upplevde någon form av lättnad över att de inte var själva i sin situation. Samt att många haft ångest över att de inte levt "som alla andra gör". Och att alla andra alltid verkar leva på ett bättre sätt. - och nu fick de möta människor som lever på liknande sätt och lugna ner sig lite. 

Hur dom lever i tvåsamhet? Typ kollar serier, hänger i soffan, äter mat. 

Några försökte göra annat som att lämna hemmet, ligga, gå på bio eller spela kort. 

Men att samtliga verkade vara nöjda med sättet det levde, men var stressade över att andra verkade leva bättre. 
- hur intressant är inte detta? Att föreställningarna och normerna för hur en förväntas leva i tvåsamhet är så pass överhängande och påverkande att det kryper med in i kvällshänget? Att det hänger med i ens medvetna och skapar ångest för att en "nöjer sig" med att bara vara. 

Under hela min uppsatstid har jag ju drömt och längtat efter just denna sorts kvällar. Jag har planerat in tv-häng som "lyx-tid" där jag bara får vara med E. För att det är tid som bara ska bestå av lugn, bra serier och häng med henne. Att leva vardag med tv-häng är ju ett av mina mål just nu. 

Det jag mest funderar över är - hur mycket gör vi för att andra ska tro att vi lever och handlar på bästa sätt? Och hur mycket gör vi för att vi själva vill det?
0 kommentarer