vinterland

Med denna vackra utsikt pluggar vi som att det inte fanns någon morgondag. Jag nöter ännu en gång körteori och Ernst skriver uppsats. 

Fastän jag långt ifrån gillar vintern, kan även jag hålla med om att det är vackert. Träden är frysta och det regnar glitter från himlen när solen lyser. Men samtidigt tänker jag på alla människor som inte har ett hem att gå till eller som inte har råd med att bo på vandrarhem. Sociala medier vimlar just nu av olika kyrkor som öppnar upp för människor. Även jag som varken tror eller inte betalar kyrkoskatt berörs av detta, hur det skapas rum för människor i nöd oberoende av deras tro. Det är nog det jag gillar allra mest med kyrkan. Men det är samtidigt en påminnelse om att det är så mycket i vårt samhälle som måste förändras. Ska det krävas att människor riskerar att frysa ihjäl för att insatser ska ske? Den inställningen är skrämmande och kall, så fruktansvärt kall.
0 kommentarer