OS i Ryssland

Att OS sker i Ryssland påverkar inte huruvida jag ser det eller inte. Jag hade inte kollat mer för att det skett i ett annat land. Och, jag kan faktiskt inte förstå hur länder världen över aktivt skickar dit sina idrottspersoner för att representera just sitt land, hur journalister vallfärdar för att skriva om varje ny gren. Eller hur Sverige sänder allt på bästa sändningstid. 
 
Men, jag kan någonstans se det som en plattform för att uppmärksamma det som sker i Ryssland. För att lyfta de sexualpolitiska frågorna som är aktuella även när OS flyttat från Ryssland och idrottarna packat ihop sina sportbagar. Människor blir gripna, frihetsberövade, misshandlade, trakasserade, mördade, mobbade, slagna, hotade - för att dom är hbtq-aktivister. 
 
Samtidigt som vi har "svenska" värdar som inte "vill blanda in politik" i sändningarna som ska handla om idrott. Hur representanter för Sverige på bästa sändningstid kan slänga ur sig något sådant när det uppmärksammades att hbtq-aktivister blivit gripna är för mig omöjligt att förstå. Jag kan inte förstå hur media vill framställa det som ett litet mysigt idrottskalas när människor dagligen blir gripna och misshandlade för att dom kämpar för människors lika värde. Det går inte att bortse från det som sker människorna som är sexualpolitiskt aktiva - och det går inte att välja bort politisk makt som skiljer på människors lika värde. 
 
Någonstans tänds det dock små ljus inom mig när jag ser Kanadas "bögiga" film eller att Grekland har på sig regnbågsfärgade handskar. Det kanske inte alltid är klockrena auktioner, men människor väcker frågorna på olika vis och diskussionen hålls igång. Det räcker inte, långt ifrån, men jag gillar tanken på att länder över hela världen går samman och arbetar aktivt med frågan på sitt sätt. Att folk sträcker sig över gränserna och vill kämpa för samma mål. 
- min förhoppning är att dessa aktiva handlingar även finns kvar efter OS och inte enbart är billiga pr-trick. 
 
0 kommentarer