mockingjay

 
Jag känner fjärilar i magen och jag blir nervös av att se trailern? Fastän jag läst böckerna och vet exakt vad som kommer att ske. Jag vet inte varför, men den här serien väcker så himla mycket känslor i mig. Jag känner pepp, styrka, raseri, förtvivlan och hjärtkross. Jag tror att jag måste läsa om serien ännu en gång. Sist läste jag alla tre böcker på några dagar och drömde mardrömmar i veckor efteråt... Men helvete vad bra detta är. 
 
 
Katniss är en av de bästa karaktärerna jag någonsin lärt känna. En blivande förebild för kids världen över. Genom att använda ett intersektionellt perspektiv på denna trilogi så går det att läsa in så mycket om genus, klass, fattigdom och makt. Att det klassas som en dystopi spelar ingen roll. Jag läser in klassklyftor, diktatur, förtryck och ett samhälle uppbyggt att bara gynna de redan rika. Tills de fattigare äntligen slår tillbaka. Magiskt och mäktigt. 
mockingjay the hunger games
0 kommentarer