48 saker kvinnor får höra under en livstid

 
1) Se klippet. Om du tillhör gruppen kvinnor, testa att räkna hur många saker du fått höra. Jag har nog fått höra allt innan giftermål och bebisar. Men jag tänker att det är väl en kommande era i livet. Och jag har väl inte fått höra meningen om fotboll eller tv-spel. Däremot allt som rör mitt utseende, hur jag dricker alkohol, hur pojkar/män behandlar mig, hur jag klär mig, hur jag ska ha sex, om mina känslor och om feminism osv.
- videon är så briljant! För om en aldrig någonsin hört någon av dessa meningar, då har en förmodligen sagt dom meningarna till andra. 
 
Och då kanske en tänker "men det är ju inget fel?" eller "det är ju bara en komplimang!" osv. Fast vad gör det med en person att ständigt få höra komplimanger om sitt utseende? Vad gör det med en individ att från födsel få höra saker om kroppen, håret, kläderna, ansiktet? 
- ett enkelt svar: en reducerar en hel individ till bara dens utseende. Den får lära sig att det bara är ytan som är viktig och betydelsefull. 
 
2) Fundera själv över vilka saker du får höra och vilka saker du själv säger. Varför vill vi kommentera hur andra personer dricker, knullar, blir behandlade eller behandlar andra. Säger en olika saker baserat på det kön en läser en människa som? Och varför gör vi det? 
- ett enkelt svar: normer. Vi har tydliga normer som bestämmer hur vi ska agera, se ut, behandla varandra och som återskapas av oss konstant. 
 
3) Om du läser kommentarer som den som finns nedanför, kom ihåg att detta är härskartekniker. Rakt igenom. 
You know, this is total crap. I could just as easily name 50 things that only men will hear in their lifetime. But that seems to be perfectly acceptable. Why can't some people just accept that men and women are inherently different, that the two genders were never intended by nature to be the same and they have different roles to fill culturally and socially? That doesn't mean that women are "less" than men or "unequal" to men, just different. Different doesn't have to mean less. Different doesn't have to be a bad thing. It doesn't have to mean "oppression". Why isn't equality enough? Why does a man flirting with a woman by complimenting her appearance have to be something sinister? I don't flipping get it.
HuffPost Woman
2 kommentarer
Lofus

En lesbisk sexualupplysare kan ägna sig åt lesbiska.

Fridah

Lofus: Är du fortfarande kvar på den här bloggen?!