fittan och dess synonymer

DET ÄR DAGS FÖR VECKA TRE OM FITTAN! (ber om ursäkt för att den blivit försenad. <3)
 
Vulva, vagina, köttgylf, fiffi, musen, fiffin, mellan benen, skåran, springan, kissimurran, fittan, framstjärt, mellan låren, pussy, muffin, mimmi, slidan, musslan, mus, sköte, busken, murra, mutta, blygd, underliv, köttros, snippa, muff, snäcka, kvinnans kön, feminint könsorgan osv. 
 
- dessa är några av alla hundratals ord som finns som synonymer till ordet fitta. Googla så får ni själva se, det finns hur många som helst. Ibland när jag är ute i klasserna brukar jag be elever räkna upp så många ord dom kommer på för fittan. Testa själva, det finns en hel del. 
 
Men så länge jag har arbetat som sexualupplysare har jag använt mig av ordet fitta, och jag är så glad för att mina nuvarande uppdragsgivare RFSL Ungdom och RFSU är helt inne på samma linje som jag (alltså jag har ju gått de flesta av mina utbildningar hos dom, så annat vore ju konstigt!) - att fitta är ett bra och vettigt ord när en pratar om könet. 
 
 
Många jag möter, oavsett ålder, har ofta en åsikt om detta. Många anser att det är ett starkt ord, negativt, fult, äckligt, hårt, fel och känns jobbigt att säga. Andra rodnar upp till hårfästet. Andra tappar fattningen helt. För att det finns så mycket känslor kring detta ordet fitta. Min mamma går exempelvis ut ur rummet varje gång jag säger ordet... Och en av anledningarna till att det finns så otroligt många ord för fittan är väl just att det finns så mycket tankar och normer kring hur en får benämna fittan.
- och givetvis hänger detta samman med hur en sett och fortfarande ser på hur sexuellt handlingsutrymme hänger samman med kön. Vilket gör att fittan som tenderar att hänga samman med kvinnor och kvinnors sexualitet, gärna förkläs i snällare, gulligare, och mjukare benämningar. Tänk åter igen på vilka synonymer det finns för fittan men även för kuken så hänger ni med på hur jag tänker. Men alla kvinnor har inte fittor och alla män har inte kuk, men mer om det i ett annat inlägg. 
 
De allra flesta är vana vid att fitta är något negativt och ett lämpligt ord för att vara elak, sätta dit någon eller jävlas. Det kan vara synonymt med dålig, värdelös, elak, jävlig och fungerar enligt många som ett nedsättande ord. 
- fast när jag berättar runt om i skolor vad ordet egentligen betyder, är det många som på riktigt fattar hur puckat det är att använda sig av ordet fitta som något negativt.
 
FITTA BETYDER VÅT/FUKTIG ÄNGSMARK. - Det är fornsvenska och ordet är så att säga taget direkt från naturen. 
 
Anledningen till varför jag tycker att fitta är det bästa ordet att använda när en pratar om könet är för att det är det enda ordet som innefattar alla delar. Vulva, vagina och slida är alla tre ord för samma del i fittan. Men fitta är hela könet. Och det är ett starkt och bra ord som jag vill vara en del av att ta tillbaka.
 
Det viktigaste för mig är inte att alla jag möter och utbildar ska omvandlas och tänka precis som jag, knappast. Utan det viktiga är att en hittar ett ord för sitt eget kön som en är bekväm med. För många växlar detta ord beroende vilken situation en befinner sig i. Ett ord med sin partner, ett ord när en är själv, ett ord när en går till läkaren osv. Och det kan ju kännas vettigt. Så länge en är helt bekväm med det. 
- detta innebär ju också att jag alltid dubbelkollar när jag möter en grupp jag ska utbilda huruvida de känner inför ordet fitta. Känns det ok för samtliga fortsätter jag använda ordet, annars använder vi oss av något annat ord. Givetvis går jag dock igenom varför det är ett bra ord och dess riktiga förklaring. 
 
 
Men jag tycker dock att det är viktigt att en tänker efter vilket eller vilka ord en själv använder - och varför. Vad menar jag med ett visst ord? Vad säger det om min kropp och om mitt kön när jag använder fitta istället för fiffin? Musslan istället för underliv? Muffin istället för pussy? osv. Vilka ord lärde du dig som barn och vilka benämningar känns lämpliga? Testa dig fram och hitta rätt ord. 
 
Hittade ironiskt detta när jag sökte lite. Och jag har knappast varit ensam om denna tanke... 
#fittansår fittan fittan i fokus!
0 kommentarer