Projekt Rosie

Det var länge sen jag läste en sådan rar och fin bok! Projekt Rosie är skriven av Graeme Simsion och är en debutbok. Jag hade spanat in den ett tag i butiken innan jag plockade med mig den till Thailand. Det var något med det rara omslaget som fångade mig. 
 
Det är inte så ofta jag läser feelgoodromaner eller kärlekshistorier av män. Anledningen? Den typen av böcker innehåller alltid tröttsamma klyschor. Män som inte kan ta hand om sig själva, som dricker och röker för mycket, som ligger med någon på fyllan, som inte kan uttrycka känslor osv. 
 
Fast denna bok är något helt annat. Den handlar om Don Tillman som är 39 år och som ska gifta sig. Problemet är bara att Don inte vet med vem? Don har två vänner, arbetar som lärare och har ganska svårt att få kontakt med andra människor. Don har ett matschema, ett träningsschema, ett schema för aktiviteter och ett schema för allt som sker i hens liv. Tills hen kommer på att hen behöver en fru - och skapar ett test. Ett test för att ta reda på vem som skulle kunna bli henoms fru. 
- Jag tänker att Don har någon slags asperger eftersom hen följer schema, tar allt extremt bokstavligt, är dålig på att ha sociala kontakter och tror att det går att finna en partner genom en urvalsundersökning och ett gäng frågor. 
 
Men Don dejtar, bryter sina scheman, testar nya maträtter, kysser någon, missar träning och kommer av sig i livet och med sina fasta tider. Och det är en fullkomligt ljuvlig historia. Jag ger Projekt Rosie fyra av fem palmer. 
 
Bonnierpocket
0 kommentarer