under det rosa täcket

- underrubriken är: Om kvinnlighetens vara och feministiska strategier.
 
Jag har äntligen läst denna feministiska guldklimp från pärm till pärm. Tidigare har jag bara läst vissa kapitel när jag läst olika genus-kurser. Men jag påbörjade boken i Thailand och blev klar för någon vecka sen. Det är fantastiska Nina Björk som skrivit boken som något år tillbaka finns i nytryckt pocket-upplaga. 
 
Vem ska läsa Under det rosa täcket? - ALLA. 
Varför ska alla läsa boken? - För att den ger heltäckande och vettiga svar om feminism.
Vilken slags feminism? - Olika sorters feminism, så det är möjligt att som läsare hitta sin egna feministiska inriktning och bilda egna åsikter och tankar kring detta. Björk är öppen med vilken feminism hen förespråkar och tycker är bäst. Men öppnar även upp för flera feministiska perspektiv. Vilket jag tycker är vettigt. För bland det viktigaste och bästa med feminism är att det går att välja sin egna feministiska väg. Det är ett gigantiskt smörgåsbord, som visserligen baseras på en och samma grund (helst!), men att det går att skapa sin egen feminism. Hitta de frågor en tror på och de saker en vill vara med och påverka mest. 
 
Alla kan inte vara feminist på samma vis, och det går ju hur bra som helst. Fast alla kan och borde vara feminist på något vis. Jag har min inriktning inom feminism och tänker på vissa sakfrågor när jag säger att jag identifierar mig som feminist. Medan det finns andra som tänker på helt andra saker eller kategoriserar annat som feministiskt. 
 
Denna bok är en bra grundbok för att lära sig om vad feminism kan vara och hur det ser ut i samhället. Hur media behandlar kvinnors kroppar och liv. Hur strukturella ordningar i samhället påverkar kvinnors liv på ett annat sätt än män. Hur arbetslivet, studier, familjelivet och kroppar behandlas olika baserat på vilket kön en identifieras som. Det här är en såndär bok som är bra att läsa om en är intresserad av feministiska tankar, vill lära sig mer och kanske förstå lite mer om hur det egentligen står till med feminism och samhället. 
 
Det allra bästa med boken är att den är skriven på ett vettigt och rakt sätt. Det används en hel del begrepp, men som förklaras på ett bra sätt. Om en aldrig någonsin läst något om feminism så kommer en lära sig massa! Om en kan en hel del sedan tidigare kan en se boken som informativ läsning. Och om en sedan tidigare har bra koll kan en se boken som mysläsning. 
 
Under det rosa täcket får fyra av fem palmer. 
 
0 kommentarer