vårens önskelista

Jag har gått igenom vårens utgivning och hittat ett gäng böcker jag gärna skulle vilja ha ståendes i min regnbågssorterade hylla och sen sluka. Det finns något extra peppigt att gå och längta efter böcker flera månader innan dom ens kommit ut. Speciellt när det är böcker i en serie eller av författare en läst något tidigare av. Eller blir det snäppet roligare att hitta helt nya författare? Jag kan inte bestämma mig. Men dessa önskar jag mig. 
 
  • Som om jag vore fantastisk av Sofia Nordin. Det är tredje delen om hur en mystisk feber slagit ut större delen av befolkningen, och hur en ung person tvingas lämna sin döda familj och finna något eller någon för att överleva. Både ettan och tvåan slukade jag på några timmar vardera, bland det bästa jag läst. 
  • Den ökända historien om Frankie Landau-Banks av E Lockhart. Jag läste Lockharts förra bok på engelska under semestern, och älskade den. Så jag ser väldigt mycket fram emot denna. Dom är visserligen fristående, men den är nog fantastisk. 
  • Det som händer dig, händer mig av Miranda July. Jag har läst en novellsamling av July tidigare, som var magisk. Så jag har stora förväntningar på denna bok. 
  • I lagens mening oskyldig av Nina Larsdotter. Den första boken har jag haft hemma ett tag och ska läsa snart. Och även tvåan låter väldigt bra och spännande. 
  • Ett norrländskt trauma av Victoria Larsson. Jag vet inte varför, men jag bara fastnade för denna bok. 
  • Yoga Erotica av Karin Björkegren Jones. Hur en ska ha sex för att yoga bättre och yoga för att ha bättre sex. Två av mina huvudintressen sammanflätade, kan ju bara bli succé. 
  • Yoga och Jogga av Tia Jumbe & Jenny Sunding. Ytterligare två av mina favorithandlingar. Kan också bara bli succé vid kombination. 
  • Hyresgästerna av Sarah Waters. Åh, jag läste en av Waters böcker för många år sen och älskar språket. Dessutom älskar jag att det ofta förekommer lesbiska figurer i Waters böcker. Alltid lika trevligt och jag ser mycket framemot denna. Dessutom kommer både Nattvakten och Främligen i huset i nytryck, så jäkla snygga omslag. 
  • Virtuell våldtäkt av Caroline Engvall. Allt Engvall skriver är så jävla bra. En av Sveriges viktigaste författare som vågar skriva om ämnen som ingen annan tar i. En som står på de ungas sida. 
  • Stå i bredd av Ebba Witt-Brattström. Åh, denna bok verkar så himla häftig. Jag har inte läst något längre av Witt-Brattström, så det vore kul att läsa ett helt verk. 
  • Créme fraiche av Suzanne Brogger. En tidigare upplaga av denna bok har mamma haft i bokhyllan, och nu finns den i nytryck. Visserligen kom den i oktober, men jag önskar mig den till våren iaf. Samt Ja och Transparence som är de andra delarna i serien. + Jadekatten och Fräls oss ifrån kärleken. Det är så sabla snygga omslag. 
Bladh by Bladh Brombergs Kalla Kulor Litet Förlag Lux Natur och kultur Norstedts Rabén och Sjögren
0 kommentarer