Fyrvaktaren

 
Jag har aldrig läst någon av Camilla Läckbergs böcker och har egentligen aldrig varit intresserad. Men så hittade jag denna ute på landet och fick för mig att testa. Och med tanke på att Fyrvaktaren är del sju i serien om Fjällbacka, så kändes det som att jag missat en hel del sedan innan? Vad jag vet så ska böckerna vara relativt fristående och en ska kunna hoppa in i vilken del som helst? Fast jag fick inget grepp om karaktärerna alls. Men jag har förstått det som att en får följa en historia som sker i nutid vilket är något slags brott, en polis som är gift med en författare samt något historiskt - och att detta ska vävas samman på något vis. 
 
I den här boken så var det dels ett spa som skulle invigas där två syskon var ägare, en kvinna på flykt som ägde en egen ö där det fanns en fyr och det historiska var en kvinna som bott på samma ö med fyren på. Och detta skulle vispas ihop + polisen, författarhustrun, ett mord, knark, en kvinnojour, ett lesbiskt par som nyligen fått barn och bråkade osv. 
 
Språket var lätt vilket innebar att en kom in i storyn ganska smidigt. Men jag förstod inte alla sidospår och hela boken hade en upplösning på två sidor? Så jag tyckte det blev rätt snopet? Men det kanske är för att jag inte "känner" karaktärerna? Eller är det tänkt att den historiska delen ska förklara nutiden? Eller ska nutiden förklara dåtiden? Så himla oklart. 
 
 
Fyrvaktaren får ändå två av tre palmer, då vissa scener var så spöklika och hemska att det blev läskigt att läsa. 
Månpocket
0 kommentarer