ta vad man vill ha

Jag har läst en alldeles fantastisk bok skriven av queen Louise Boije af Gennäs! Det är ju queen Boije som skrivit flatbibeln Stjärnor utan svindel- och sen jag läste den har jag dyrkat Boije, men inte heller vågat läsa något annat som hen skrivit. Fast sen pratade jag om Stjärnor utan svindel för ett tag sen, och blev peppad på att läsa Boijes debut: Ta vad man vill ha.
 
Boken handlar om en person som drar med sin tråkiga kollega Ebb på en riktig helkväll. De jobbar på samma jobb och huvudkaraktären är uttråkad. Hen vill känna livet pulsera genom ådrorna, vill ut på äventyr, känna adrenalin, kåthet, kärlek, ilska och människors uppmärksamhet. Hen vill känna allt och uppleva livet på alla sätt och vis - och behöver en partner in crime. Hen är på jakt efter en prins, kärlek, ett ligg, knark, puls och gratis drinkar. 
- de tar sig in på olika ställen, åker taxi, snor kläder och byter namn och identitet för varje nytt ställe de besöker. 
 
Jag vet inte hur Boije lyckas? Men hela boken utspelar sig på 12 timmar? Och med lite tillbakablickar i huvudkaraktärens barndom där en får möta mamman och pappan. Och boken har puls! Det känns inte märkligt att femtio sidor handlar om att de dricker öl och käkar prinskorv som två alkade snubbar bjuckar på? Det känns bara rimligt när det är Boije som skriver. 
 
Språket är vågat och huvudkaraktären är vass och kaxig som fan. Och det är magiskt att följa med i en tid som varit, men som ändå känns aktuell, om ni hänger med? Uteställena har väl bara bytt namn sen denna tid? Men hen käftar med alla snubbar, ljuger, utnyttjar alla i sin väg och gör allt för att nå ett nytt äventyr. Och jag älskade boken från första till sista sidan. 
- skulle jag vara hetero och singel skulle jag mer än gärna leva som huvudkaraktären. Nu skulle jag istället kunna tänka mig åt att sno åt mig gratis drinkar eller mat. Men det var länge sen jag såg män som lämpliga byten... Ska dock få mina vänner att leva lite mer som denna huvudkaraktär! 
 
Jag ger Ta vad man vill ha fem av fem palmer. 
 
Alltså titta på detta ljuvliga omslag!! Jag dör! 
Och här har vi queen Boije, jag och fina Fridah <3 Vilken ljuvlig trio vi är :))))) 
0 kommentarer