att förlora oskulden, igen

Jag har ju börjat dumpstra och jag har upptäckt en ny trend - ungefär 90 % av alla som dumpstrat för första gången använder sig av begreppet "oskuld" i samband med att de dumpstrat för första gången. Dom har liksom "förlorat oskulden gällande dumpstring". Det är så länge sen jag såg någon använda denna sorts begrepp utanför sex. Och jag förstår inte varför? Är detta ett begrepp som folk tycker är bra? Roligt? Relevant? Vettigt? 
 
Eller är det jag som är för påläst och på så vis reagerar för starkt? Jag förstår ingenting. Jag läste ju att "någon förlorat oskulden" i en ungdomsbok som släpptes 2014 - och jag bloggade om detta och undrade om den redaktören som släppt igenom manuset var dum i huvudet? 
 
Att prata om oskuld gällande sex baseras på otroligt mycket förtryck, nedvärderande tänk och föreställningar om främst kvinnors sexualitet och njutning - och jag kan inte för mitt liv förstå hur någon människa med funtad hjärna kan vilja använda den sortens begrepp. Än mindre hur någon kan vilja trycka en bok med det ordet i? 
- för nej, även om det är ett begrepp som använts längre - är det inte en anledning till att fortsätta använda det ordet. Det finns så mycket andra begrepp som är tusen gånger bättre. Sexdebut, ligga för första gången, få orgasm - eller vad en nu menar med att "förlora oskulden". 

Och människor som hör eller läser situationer som handlar om att ha sex för första gången, kan förstå att det är just det som det handlar om - utan att författaren måste använda sig av begreppet "oskuld".

Jag hade två åttor i går och bägge grupper använde sig av ordet, och även fast jag bara har 90 min/klass tar jag 2-5 min av dessa dyrbara sekunder för att diskutera begreppet och dess historia. För kids måste lära sig vad ordet betyder och vad det innebär att fortsätta att använda begreppet. Och även få tillskott av andra begrepp som är mycket bättre att ha i sin vokabulär. 
 
 Googlade på bilder och fann min fina vän Fredrik på Ottars omslag. 
0 kommentarer