att dela menscykel med andra

Jag har missat flera fitt-texter nu, och jag skyller helt och hållet på mitt nya jobb <3 Men text nummer 16 om fittan handlar om mens. Och om att dela menscykel med andra. 
 
Jag vet inte hur mycket ni minns av er högstadietid eller gymnasietid, men mina starkaste minnen från alla dessa år var hur vi delade menscykel. Hur en kunde veta att samma morgon en vaknade med mensblod rinnandes längs benen - så var det minst en till i gänget som var med om sammma sak. Och det var någon slags trygghet? En hade någon att klaga på mensvärken med, någon att skippa gympan med och någon att dela chokladkakan med. Eller dela och dela, oavsett vecka i månaden köpte vi vår egna choklad :)))
 
Men det var ett smidigt sätt att hålla koll på sina vänner, checka av humöret och bry sig om varandra. Ställa upp med en tampong, sympatiskrika när någon hade pms eller ett enkelt sätt att varna andra för att en hade en piss-vecka framför sig med humörsvängningar från helvetet. 
 
Min menscykel har varit förstörd sedan jag slutade med p-piller i slutet av juni förra året. Har totalt haft mens tre tillfällen sedan dess. Tills nu - förra veckan hängde jag med mitt gamla gymnasiegäng onsdag kväll, halva torsdagen, fredagen och lördagen. Resultatet av detta: jag hoppade på deras menscykel och mensen kom! 
 
Men varför? Varför hakar jag på deras menscykel? Varför synkar min kropp med andra kroppar? Vad är det som gör att vi kopplas samman? Hormoner? Feromoner? Köttets lustar? 
- drömmen vore ju såklart att jag och donnan synkade totalt. Magiskt att ha mens samtidigt, ha pms samtidigt, deppdagar ihop och stötta varandra när mensvärken dödar en inifrån. 
 
Några googlingar förklarar att det handlar om:
- feromoner. Fittan skapar olika feromoner som utsöndras och som överförs till andra i ens närhet? 
- hormonellt. Det är olika hormoner som skapas under menscykeln och överförs till folk en hänger med?
- dofter. Fittan skapar någon slags doft som triggar igång menscykeln hos andra fittor?
- månen. Det är månen som ligger bakom det. 
- biologin. Ernst teori: smidigt om flera kan bli befruktade samtidigt. Osv. 
 
 
Har vi några fler förklaringar till detta fantastiska fenomen? Dela med er! Eller upplys mig om jag och google har missmatchat. Google gav mig även denna bild. Såhär glad är en tydligen om en delar menscykel med någon. Fyndigt att personerna även cyklar... 
#fittan #fittansår
0 kommentarer