en andra chans


 Jag har läst flera av Anne Cassidys böcker förut och älskar de tunga och vidriga ämnena. Jag och Fridah fick hem boken Se dig inte om, och En andra chans är boken innan. En andra chans kom 2007 och Se dig inte om kom nu i år - så häftigt att skriva en uppföljare nästan tio år senare. Och jag är så glad att jag hittade bägge böcker nu, hade storknat om jag läste första boken direkt när den kom. 
 
I En andra chans får en följa Alice Tully som varit med om något för sex år sen. Då hette hen Jennifer Jones. Det växlas mellan nutid och händelsen sex år bak i tiden, och fram träder en historia om tre vänner. Vad osäkerheten och rädslan för att lämnas ensam kan göra med en människa, samt hur lätt det kan vara att begå en avvikande handling. Tre vänner går ut i skogen för att leka, men bara två kommer tillbaka. 
- en får samtidigt veta att JJ var ett väldigt ensamt barn, hade en kärlekslös uppväxt och ville väldigt gärna ha en bästis. Som 17 år gammal har Alice en partner, går i skolan och bor hos en övervakare. Livet rullar på tills den dagen en granne visar sig vara en journalist och Alice/Jennifers historia riskerar att komma fram...
 
 
Jag gillade den här boken jättemycket! Ett av mina favoritområden inom kriminologi var ju när genusvetenskap och krim gick hand i hand, och jag älskar att läsa om icke-män som begår avvikande handlingar. I detta fall är det så många faktorer som är intressant: det är en icke-man, det är ett barn och den avvikande handlingen som sker är dråp/mord. 
Eftersom JJ var ett barn när hen begick handlingen hamnar ju inte hen i något direkt fängelse, men det är ändå intressant att läsa om vad som händer på anstalten. Det är även väldigt intressant att ta del av hur en handling som denna påverkar även i vuxen ålder. 
 
En andra chans får fyra av fem palmer. 
Tiden
0 kommentarer