homecoming queen

Alltså, det var så drömmigt väder den dagen jag läste ut denna bok. Homecoming queen av Moa Herngren är Herngrens första ungdomsbok, och jag älskade ju hennes Jag skulle aldrig ljuga för dig
 
I den här boken får vi följa My som blir utbytesstudent i en håla i Missouri. Där hamnar My hos en väldigt kristen familj och blir döpt till Tessie istället. Tessie börjar i kyrkokör, röker på för första gången, dricker alkohol och går på High School. Dessutom tar hen körkort och får ta bilen själv. Hennes värdmamma vill att Tessie kallar henom Mom och vill att Tessie ska bli så amerikansk som möjligt. 
 
Mitt i allt detta längtar My självklart hem och tappar samtidigt bort sig själv. Hen blir något mittimellan svenska My och amerikanska Tessie - samtidigt som hen kämpar med gamla minnen. Mitt i allt får Tessie sin första pojkvän, dumpar henom och blir ihop med en kriminell snubbe. Och sen snurrar det på ännu mer, Tessie byter värdfamilj och stat. 
 
Nu var det ett tag sen jag läste boken, men den var så sjukt lång. Det kändes som att den lätt hade kunnat vara hundra sidor kortare. Det blev så mycket detaljer och ganska mycket onödigt. Jag föll ganska direkt för My och tyckte att en hel del bara var blaha. Vilket är motsatsen till vad jag tyckt om Herngrens andra böcker där jag svepts med från första till sista sidan. Men Homecoming queen får tre av fem palmer. 
0 kommentarer